Fire + to: Wärtsilä leverer design for fire ankerhåndterere (VS 4612 AHTS) og to PSV-er ( VS 485 PSV MKIII) til China Oilfield Services Ltd (COSL). AHTS-ene er 74 meter lange, 18 meter brede og har trekkraft på ca. 145 tonn. PSV-ene er 85,5 meter lange og 20 meter brede med 1000m2 dekksplass. (Bilde: Wärtsilä)

WÄRTSILÄ

Kinesisk oljeserviceselskap bestiller norsk design

 

Forsyningsskip VS 485 PSV MKIII

Lengde: 85,40 m

Bredde: 20 m

Dybde: 8,60 m

Dekk : 1.000 m2

 

 

 

Ankerhåndteringsskip VS 4612 AHTS

Lengde: 74,10 m

Bredde: 18,00 m

Dybde: 7,50 m

Dekk: 560 m2

Trekkraft (bollard pull): ca. 145 tonn

China Oilfield Services Ltd (COSL) har bestilt Wärtsilä-design til totalt seks nye fartøy.

Det kinesiske selskapet skal bygge to plattformforsyningsskip med VS 485 PSV MKIII-design, samt fire ankerhåndteringsfartøy med VS 4612 AHTS design.

Oppdragene

Skipene skal utføre støtteoperasjoner i Sør-Kinahavet og Bohai Bay.

Designet for PSV-ene har et optimalisert skrog som gir større effektivitet, med tilsvarende reduksjon i utslipp.

AHTS-fartøyene skal i hovedsak benyttes til å sette anker for borerigger og å taue mobile borerigger fra en lokasjon til en annen.

Tøft vær

Wärtsilä skriver i en pressemelding at sjø- og værforholdene i områdene fartøyene vil operere i ofte er svært utfordrende, trenger de en design som gir stor pålitelighet og høy ytelse.

Direktør for Wärtsilä Ship Design, Riku-Pekka Hägg sier at selskapet har samarbeidet tett med både COSL og morselskapet China National Offshore Oil Corporation i mange år.

Kjennskap

Kineserne er dermed kjent med Wärtsiläs løsningsportefølje som omfatter skipsdesign, fremdriftsmaskineri, automasjon og kontrollsystemer, samt en rekke miljøløsninger.

- Selskapenes verdier samsvarer i stor grad med hverandre, da vi begge har fokus på totalkost gjennom hele livsløpssyklusen til fartøyet, energieffektivitet, samt miljø og bærekraftighet, sier Hägg.

DESIGNSJEF: Finnen Riku-Pekka Hägg bygger opp Wärtsiläs designselskap. Kjøpet av Vik-Sandvik ga selskapet et solid løft.
- Selskapenes verdier samsvarer i stor grad med hverandre, da vi begge har fokus på totalkost gjennom hele livsløpssyklusen til fartøyet, energieffektivitet, samt miljø og bærekraftighet, sier Hägg.DESIGNSJEF: Riku-Pekka Hägg er fornøyd med samarbeidet med kineserne. Tore Stensvold

Les også:

Dette skipet skal seile med last

Tidenes største enkeltordre for Rolls-Royce

Skipstunnel åpner for Vestlandsekspress i 50 knop