Hotell: Island Crown har sengeplass til 100 personer, derav 24 mannskap. Flerbruksskipet har installert en teleskopisk gangbru. Skipet kan derfor brukes som flotell ved vedlikehold på plattfomer. I tillegg blir det i november montert en 150 tonns kran for subsea-arbeider. (Bilde: Vard/T Sandersen)
Utsyn: Island Crown ved kai i Olso i forbindelse med dåpen. Helikopterdekket er plassert midt i fartøyet, der bevegelsene er minst. Dermed kan helikoptre lande i langt grovere sjø enn om helidekket var plassert forut. (Bilde: Tore Stensvold)
Stolte: Adm. dir. Håvard Ulstein i Island Offshore med kaptein Stig Magne Drage (th.) rett før dåpen av Island Crown i Oslo. (Bilde: Tore Stensvold)
Sjef: Kaptein Stig Magne Drage, Island Crown. (Bilde: Tore Stensvold)
Smil: Eventyrer Cecilie Skog var gudmor da Island Crown ble døpt i Oslo mandag formiddag. (Bilde: Tore Stensvold)
Topp: Navigasjons- og kommunikasjonsantenner og utstyr på Island Crown. (Bilde: Tore Stensvold)
Kontroll: Kaptein Stig Magne Drage i setet på akterbrua til Island Crown. (Bilde: Tore Stensvold)
Glad: Direktør Yrjar Garshol i Rolls- Royce om bord på Island Crown. (Bilde: Tore Stensvold)
Fornøyd: Verftsdirektør Lars Ivar Bøe ved Vard Brevik. (Bilde: Tore Stensvold)
Bahamas: Island Offshore måtte flagge ut Island Offshore ettersom det er å betrakte både som lastefartøy og flotell. Skipet falt mellom to stoler i det norske regelverket. (Bilde: Tore Stensvold)
Hel: Champagneflasken henger klar, like før gudmor Cecilie Skog døpte Island Crown i Oslo mandag. (Bilde: Tore Stensvold)
Uvant besøk: Astrup Fearnley-museet med uvanlig nabo: Offshorefartøyet Island Crown. Skipet ble mandag døpt i Oslo av eventyrer Cecilie Skog som gudmor. Det var som en tyvstart på Nor-Shipping. (Bilde: Tore Stensvold)

ISLAND CROWN

Måtte registreres på Bahamas for å unngå norske krav

Offshorefartøyet Island Crown ble døpt i Oslo mandag formiddag.

Island Crown

  • Design: UT 776 CD (flerbruksskip/flotell)
  • Rederi: Island Offshore
  • Verft: Vard Brevik (skrog bygget i  Romania)
  • Lengde: 96 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Bruttotonn: 5.796 tonn
  • Fart: 16 knop
  • Senger: 100
  • Mannskap: 24
  • Kran: 150 tonn
  • Gangvei: Teleskopisk W2W – walk to work
  • Helikopterdekk

Det var stolte sjefer for verftet Vard Brevik, design- og utstyrsleverandøren Rolls- Royce og rederiet Island Offshore som viste pressen rundt på fartøyet før dåpen.

Island Offshore bestilte i utgangspunktet et helt vanlig forsyningsskip med Rolls-Royce-design, motorer, framdriftssystem og en rekke annet utstyr.

– I fjor sommer var PSV-markedet helt i bunnene. Vi spurte verftet og Rolls-Royce om å endre skipet. I stedet for levering av en PSV i februar, fikk vi i mai overlevert et svært fleksibelt  flerbruksfartøy , sier adm. dir. Håvard Ulstein til Teknisk Ukeblad.

Kluster i arbeid

Direktør for offshoremarkedet i Rolls Royce Marine, Yrjar Garshol, sier prosessen er et godt bevis på hvordan det maritime klusteret jobber.

– Vi jobbet tett sammen med underleverandører, verftet og rederiet. Slik klarte vi å sno oss raskt om og designe et helt spesielt fartøy, sier Garshol.

Lars Ivar Bøe, direktør ved verftet Vard i Brevik, sier at mange års tett samarbeid med rederiet gjør en slik endring mulig på en smidig måte.

– Vi kjenner rederiet, dets arbeidsmåte og hva de vil ha. Da går en slik prosess mye enklere, sier Bøe.

Les også: Disse kan bli Årets skip

Topp: Navigasjons- og kommunikasjonsantenner og utstyr på Island Crown.
Topp: Navigasjons- og kommunikasjonsantenner og utstyr på Island Crown. Tore Stensvold

Feil med PSV

I september ble beslutningen tatt og skipet med design UT 776 ble omgjort til et flerbruksskip med mulighet for å fungere som flotell eller brukes til vedlikehold, reparasjons- eller konstruksjonsarbeid.

Spesielt i britisk sektor er det behov for flytende boligkvarterer, floteller, ved vedlikeholdsoppdrag på plattformer uten boligkvarter. 

Et teleskopisk gangveisystem med bølgekompensering er montert i akterenden. Det er 100 køyeplasser i skipet, hvorav mannskapet trenger 23-24.

Det er gjort klar for montering av en 150 tonns kran med rekkevidde på hele 45 meter. Den kommer i november.

Les også: Dette tauet er like sterkt som stål

Bahamas: Island Offshore måtte flagge ut Island Offshore etterspom det er å betrakte både som lastefartøy og flotell. Skipet falt mellom to stoler i det norske regelverket.
Bahamas: Island Offshore måtte flagge ut Island Offshore ettersom det er å betrakte både som lastefartøy og flotell. Skipet falt mellom to stoler i det norske regelverket. Tore Stensvold

Fleksibelt

– Skipet går nå inn på spotmarkedet. Vi har fullt sett med tanker for alle typer produkter som trenges på plattformer og vi har dekksareal på over 500 m2, sier kaptein Stig Magne Drage.

Skipet er bygget etter lasteskipskoden, men skal også fungere som flotell. Det klarte ikke Sjøfartsdirektoratet til å passe med sine sertifikatregler.

– Vi ble nødt til å ha utenlandsk flagg og valgte Bahamas, sier Ulstein, som bedyrer at de ikke bevisst søkte seg vekk fra NOR.

– Vi kunne ikke registrere det som et passasjerskip heller, det er så mange spesialkrav som blir helt unødvendig for et flotell, sier han litt oppgitt til Teknisk Ukeblad.

Nor-Shipping åpner på Lillestrøm tirsdag 4. juni og varer til og med 7. juni.

Les også:

Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

Om 10 år kan vi se skip uten mannskap

Planlegger hurtigbåt på luftputeskrog