Lærerikt: Prosjektsjef Brad Hopper fra Staten Island Ferry i samtale med Ole Christian Walle fra Fjord 1. Det amerikanske selskapet skal bygge om dieselfergene til LNG-ferger i løpet av året og var nettopp i Norge for å høste erfaringer sammen med brannvesenet og representanter fra City of New York. Foto: Silje Katrine Robinson

STATEN ISLAND FERRY

New Yorks brannvesen kom til Norge for å lære om gassferger

LNG

  • LNG, eller liquified naturgass, produseres ved å kjøle naturgass ned til minus 163 grader. Gassen blir da flytende og tar langt mindre plass når den skal transporteres. Gassprisene er i dag konkurransedyktige målt opp mot prisnivået for tradisjonelle drivstoff som bensin og diesel.
  • Det innføres nå nye internasjonale bestemmelser innenfor ECA, «Emission Control Areas», som omfatter området fra Englands sydside og Nordsjøen til 62 grader nord, samt øst- og vestkysten av USA.
  • Bestemmelsene betyr at NOx-utslipp fra skip må reduseres med om lag 80 prosent fra 1. januar 2016.
  • Staten Island Ferry, som årlig frakter 20 millioner reisende mellom Staten Island og Manhattan i New York, skal derfor bygge om dieselfergene sine til LNG-ferger i løpet av 2013.

I løpet av 2013 skal fergeselskapet Staten Island Ferry, som årlig frakter mellom 20 millioner passasjerer mellom Staten Island og Manhattan, bygge om dieselfergene sine til LNG-gassferger.

Bakgrunnen er at prisene på naturgass i det amerikanske markedet er de laveste på ti år etter store skifergassfunn i Nord-Amerika.

I tillegg sørger et nytt regelverk for at NOx-utslippene fra skip må reduseres med rundt 80 prosent innen januar 2016.

I Norge

Derfor var syv representanter fra fergeselskapet, City of New York og ikke minst New York Fire Department (NYFD) på besøk hos Fjord 1 i mai for å lære om sikkerheten rundt gassferger.

Dette gjorde de blant annet med å ta turen over Bjørnefjorden om bord på det norske selskapets gassdrevne passasjerferge MF Bergensfjord.

Her fikk de en grundig gjennomgang av maskinrom, teknologiske løsninger og sikkerhetsprosedyrer rundt bunkring av LNG-gass.

Les også: Disse kan bli Årets skip

Lærerikt: Os Brannvesen og New York Fire Department i samtale om sikkerhet rundt LNG-drevne passasjerferger. Staten Island Ferry skal bygge om dieselfergene til LNG-ferger i løpet av året og var nettopp i Norge for å høste erfaringer sammen med brannvesenet og representanter fra City of New York. Foto: Silje Katrine Robinson

Store

Totalt finnes 37 LNG-drevne skip i verden i dag. Fjord 1 har 12 som er passasjerskip og er dermed det fergeselskapet i verden som er størst på miljøvennlig skipsfart.

Produksjonssjef Oscar Bergheim mener det er en av grunnene til at den amerikanske delegasjonen ønsket å komme til dem.

– Vi har 13 års erfaring med drift og bunkring av LNG-drevne ferger og har sterkt fokus på risikoforebygging. Det har gjort at vi har unngått LNG-gassrelaterte ulykker i vår flåte, og er en erfaring vi ønsket å dele med dem, sier han.

Rolls-Royce har en sentral rolle i utviklingen av LNG-gassbasert teknologi både i Norge og utlandet.

De mener amerikanerne kommer til å bli fornøyde med gassdrevne skip forutsatt at de setter sikkerheten høyt.

– LNG er en pålitelig drivstoffkilde, og mer enn ti års erfaring har vist oss hvor sikkert og forutsigbart dette stoffet er i operativ drift. LNG er ikke ufarlig, men kunnskap er nøkkelen til å redusere risikoen. Dette håndteres gjennom et veltrent mannskap og gode prosedyrer. Det ga vi amerikanerne innblikk i, sier salgs- og markedsdirektør Geir Bjørkeli.

Les også: Vil kjøre danskebåten på metanol

Lærerikt: Amerikanere fra New York Fire Department, City of New York og fergeselskapet Staten Island Ferry var tildigere denne måneden i Os. Fergeselskapet skal bygge om dieselfergene sine til LNG-ferger i løpet av året og høstet derfor erfaringer fra Fjord 1 og Rolls Royce. Foto: Silje Katrine Robinson

Viktig erfaring

NYFD, som har drøyt 11.000 brannmenn i rekkene, er sannsynligvis verdens mest kjente brannvesen etter terroraksjonen mot World Trade Center i New York, 11. september 2001.

Teknisk Ukeblad hadde ikke anledning til å være til stede under besøket, men en av lederne i NYFD sa til NRK at besøket var en nyttig erfaring for dem.

– Her i Norge har man en veldig god sikkerhetshistorie når det gjelder LNG-ferger. LNG er nytt for oss, derfor lærer vi hva slags sikkerhetsrutiner man har og hva slags tanker brannvesenet har rundt LNG-bruk, sa norskættede Thomas Jensen til statskanalen.

Les også:

Tror på biodrivstoff-boom i skipsfarten  

Denne kan løfte 110.000 tonn  

Om 10 år kan vi se skip uten mannskap