Seksåring: Bergen Viking er en 95 meter lang produkt- og kjemikalietanker. Skipet ble bygget i 2007, og er en del av Bergen Tankers flåte på seks fraktefartøy. Ombyggingen til gass skal være ferdig i løpet av juni neste år. (Bilde: Bergen Tankers)

MT BERGEN VIKING

Rolls-Royce-sjef tror på gass for godsfartøy

En av toppsjefene i Rolls-Royce Marine har stor tro på LNG for nærskipsfart i Europa.

LILLESTRØM: Neil Gilliver, med ansvar for handelsskip (Merchant) i Rolls-Royce Marine, var «femte hjul på vogna» da Bergen Tankers og Rolls-Royce i Norge undertegnet en avtale for ombygging til LNG-drift for MT Bergen Viking.

– Vi snakker med flere andre rederier i Europa som vurderer å bygge om til gassdrift. Det er veldig aktuelt for nærskipsfart i Europa, sier Gilliver.

Det syv år gamle skipet frakter for det meste oljeprodukter fra raffinerier til lagre rundt kysten av Norge på kontrakt med Statoil.

Neste sommer skal det diesel-elektriske framdriftssystemet konverteres til ren gassdrift.

Bytter motorer

To Rolls-Royce «lean burn» LNG-motorer settes inn i stedet for fire dieselmotorer. 

NOx-fondet bidrar med ca. 32 millioner kroner av ombyggingen til 45 millioner kroner. Kontrakten til Rolls-Royce er på 30 millioner kroner.

– Kontrakten omfatter en del design og tilpassinger i tillegg til motorene, LNG-tankene, og reguleringsteknikk og annet knyttet til LNG-systemet, sier Rune Ekornesvåg, salgssjef handelsskip i Rolls-Royce Marine.

Les også: New Yorks brannvesen kom til Norge for å lære om gassferger

Kontrakt: Neil Gilliver (direktør i Rolls-Royce Marine, merchant), rederisjef Kjell Olav Haugland (Bergen Tankers) og Rune Ekornesvåg, salgssjef i Rolls-Royce Marine, handelsskip, under signeringsseremoni  under Nor-Shipping onsdag. Rolls-Royce-kontrakten er på 30 millioner kroner.
Kontrakt: Neil Gilliver (direktør i Rolls-Royce Marine, merchant), rederisjef Kjell Olav Haugland (Bergen Tankers) og Rune Ekornesvåg, salgssjef i Rolls-Royce Marine, handelsskip, under signeringsseremoni  under Nor-Shipping onsdag. Rolls-Royce-kontrakten er på 30 millioner kroner. Tore Stensvold

Motorer og design

To LNG-tanker skal plasseres på dekk, med drivstoff for ca. 15 dagers drift. Rolls-Royce skal sørge for at stabiliteten opprettholdes.

Med reduserte utslipp og dermed lavere avgifter, billigere drivstoff og mer kostnadseffektiv drift, kan investeringen være nedbetalt i løpet av to år.

– Det er både god økonomi og god miljø- og samfunnsmessig investering, sier Kjell Olav Haugland, eier og adm. dir. i Bergen Tankers.

Gilliver sier at markedet fortsatt lider under dårlig økonomi.

– Utenom olje- og gass-industrien, sliter rederiene med økonomien. Vi jobber med å hjelpe rederier til å få ned drivstoffkostnadene og dermed også få ut en miljøgevinst, sier Gilliver til Teknisk Ukeblad.

Konvertering til LNG kan være ett tiltak.

 – Gassprisene er lavere enn for bunkers, men vi bistår også med nye propulsjonssystemer, endret design og driftsoptimalisering. Rederiene ser på bunnlinjen før de ser på miljøet, men det blir vinn-vinn. Bedre effektivitet betyr lavere driftskostnader og mindre utslipp,  sier Gilliver.

Les også: Varsler behov for flere ansatte i den maritime næringen

Viking-kamp

Rune Ekornesvåg sier at Bergen Tankers får verdens første tankskip med «ren gass-drift», det vil si som ikke har dual fuel-motor.

I fjor ble svenskeide Bit Viking bygget om og fikk installert Wärtsilä DF-motorer, som kan gå på en blanding av LNG og litt diesel, eller ren dieseldrift. Også Bit Viking trafikkerer norskekysten, og ble ombygget med midler fra NOx-fondet.

Bergen Viking på 95,15 meter og 4420 dødvekttonn blir dermed enda et hakk mer miljøvennlig enn det andre Viking-fartøyet.

– MT Bergen Viking vil redusere sine CO2-utslipp med ca. 25 prosent, inkludert noe metan. I tillegg vil det få redusert NOx-utslipp med 85 prosent mens svovel og partikkelutslipp er null.

Les også:

Dette er Årets skip

40.000 skip trenger systemer for å drepe mikroorganismer

Måtte registreres på Bahamas for å unngå norske krav