Avansert: Rørleggingsverktøyet om bord er utviklet av Technip, basert på mange års erfaring. Det kan tiltes i ulike vinkler, avhengig av dybdeforhold og rørtyper. Alle foto: Tore Stensvold

DEEP ENERGY

Verdens mest avanserte rørlegger

Deep Energy

  • Bruksområde: Rørlegggings- og subsea konstruksjonsarbei­der, DP3
  • Eierskap og drift: Technip
  • Lengde: 194,5 meter
  • Bredde: 31 meter
  • Deplasement: 34,782 Te
  • Kapasitet: 5600 tonn (2 x 2800 tonns tromler for rør inntil 18 tommer OD (460 mm) eller 22 tommer OD coated (560 mm)
  • Maks spenning under legging: 450 Te stive rør, 300Te fleksible rør og 200 Te kontrollkabler (umbilical)
  • ROV: 2 stk. Triton XLX for inntil 3000 m dyp
  • Helidekk: Dimensjonert for Sikorsky S-92
  • Lugarplass: 140
  • Hastighet: 19,5 i transitt

 

FLORØ: Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Hadde ikke direktør for nybyggingsprogrammene i Technip vært fransk, ville sikkert Latif Benhaddad ha ordlagt seg slik. Han tilbringer mer tid i Florø enn på sitt kontor i Paris.

– Se så nydelig hun er, sier han og peker på Deep Energy, og legger straks til: – Og med de vakre fjellene som ramme, sier han og smiler. Han følger ferdiggjøringen av Deep Energy tett.

– Dette er vårt nye flaggskip, sier Latif, som har ansvar for 13 prosjekter. Fire skip er under bygging.

Technip har brukt all sin kunnskap og erfaring med rørlegging av alle typer rør i planleggingen av utstyret og lay out om bord på det 194,5 meter lange og 31 meter brede fartøyet.

– Skroget er designet av eksterne skipsingeniører med tanke på rask og energieffektiv transitt. Skroget er en flytende plattform for vårt utstyr, sier Latif.

Direktør for forretningsutvikling og salg i Technip Norge, Tim Crome, legger til at skipet skal kunne forflytte seg raskt mellom jobber.

– For å bruke minst mulig tid fra rør er spolet­ opp på Technips ulike spolebaser rundt om i verden, er den bygget for stor fart, sier han.

Les også: – Subseamarkedet skal dobles innen 2020

Stor kapasitet

Deep Energy går fra verftet i Florø til spole­basen til Technip i Orkanger i juli for å ta om bord rør til den første jobben i Canada.

Deep Energy har to store spoler som hver kan ta 2800 tonn rør, totalt 5600 tonn. Leggeutstyret er fleksibelt, avhengig av om det skal legges på dypt eller grunt vann, om det er fleksible rør, stive rør eller kontrollkabler. Leggeutstyret på akter­dekket er utviklet av Technip og kan tiltes fra 90–30 grader.

Deep Energy har to store spoler som hver kan ta 2800 tonn rør, totalt 5600 tonn. Leggeutstyret er fleksibelt, avhengig av om det skal legges på dypt eller grunt vann, om det er fleksible rør, stive rør eller kontrollkabler. Leggeutstyret på akter­dekket er utviklet av Technip og kan tiltes fra 90–30 grader.Avansert: Rørleggingsverktøyet om bord er utviklet av Technip, basert på mange års erfaring. Det kan tiltes i ulike vinkler, avhengig av dybdeforhold og rørtyper. Alle foto: Tore Stensvold

– Det gir stor fleksibilitet. Skipet åpner et nytt marked for Technip, sier Crome.

Ifølge Latif begynner Technip planleggingen av sine fartøy ut fra kundekrav, det vil si hvilke prosjekter og hvilke typer oppgaver som kan forventes i årene framover. Fartøyet har allerede sikret Technip kontrakter i Canada, Mexico-golfen, Nordsjøen, Vest-Afrika og Australia.

Technip satt med Deep Energy på tegne­brettet og tilbød den til en stor jobb for Eni på Goliat-feltet. Technip måtte gjøre jobben med andre skip. Rørene er allerede på plass, men Deep Energy har fortsatt ikke forlatt verftet.

– Vi fikk Goliat-kontrakten på grunn av Deep Energy, vedgår Latif. Han henger ikke med hodet­ og dveler ikke ved historien.

Les også: Shell designer drømmeskipet

Roser verftsarbeidere

– Vi ga byggekontrakten til STX i Korea og var trygge på at de ville levere skipet etter planen. Det klarte de ikke. Men her i Florø har verftet gjort en enestående jobb. Norske verft og skipsbyggere er kjent for god kvalitet, sier Latif.

Det kinesiske verftet STX benyttet, skal ikke ha klart å følge verken kvalitets- eller tidskravene til Technip. Et temmelig uferdig skip ble tauet til Florø for 1,5 år siden. Snart er det gått med 1,4 millioner arbeidstimer i Florø.

– Verftet og våre ansatte har snudd en utfordring til en suksess. Nå blir det verdens mest avanserte rørleggingsfartøy, sier Latif og kan ikke få fullrost verftsarbeiderne og Technips arbeidsstokk nok. – Et vakkert skip i vakre omgivelser, sier Latif nok en gang.

Naturen uttaler ikke kaptein Martin C. Porter seg om, men skipet er han begeistret for.

– Hun har flotte linjer, nesten et klassisk skrog. Men det er innholdet og utstyret som gjør dette til et meget avansert skip, sier Porter, som legger ned mye arbeid i å skape et godt arbeidsmiljø om bord.

– For å få et så komplekst skip til å fungere, må menneskene fungere sammen, poengterer han.

Les også:

Wärtsila designer tungløfter for Subsea 7

Rolls-Royce-sjef tror på gass for godsfartøy

Besetningen kan spise frokost i Bergen og middag i Tromsø