Dette er «Ship of the year 2014»

Selv om den ikke settes i rute før om over tre måneder.

Dette er «Ship of the year 2014»
Verdens første: Norsk teknologi har fått et forsprang på batteriferger. Myndighetene satte krav til utslipp og energieffektivitet. Det sørget for at Norled og Fjellstrand er først med en stor ferge med plass til 120 biler og 360 passasjerer. Bilde: Fjellstrand

Ampere

  • Verdens første nullutslipps bil- og passasjerferge (E39 Lavik-Oppedal)
  • Verft: Fjellstrand
  • Eier: Norled
  • Kapasiteter: 120 biler, 360 passasjer
  • Lengde: 80,8 meter
  • Bredde: 20,8 meter
  • Framdrift: 2 stk. Rolls-Royce azipull
  • Kontroll og styringssystemer: Siemens
  • 10 tonn batterier – fra Corvus
  • Batterikapasitet: 2 x 500 kWh (Hurtigladere land: 300 kWh)
  • Ladesystem: 2 stk. – Stemmann pantograf og Cavotec plugg
  • Fortøyningssystem: Cavotec vakuum
  • Skal fra 1. januar 2015 trafikkere Lavik – Oppedal på E39
  • Hastighet: 10–12 knop
  • Overfart: 20 minutter
  • 34 anløp hvert døgn. 10 minutter ladetid – ca. 30 sekunder på oppkobling

HAMBURG: Norled og Fjellstrand er strålende fornøyde med at deres nullutslippsferge får den prestisjefylte prisen Ship of the Year 2014.

Statssekretær Dilek Ayhan (H) i Næringsdepartementet står for offentliggjøringen på verdens største skipsfartsmesse, SMM i Hamburg onsdag.

God begynnelse

Teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled er stolt og glad.

– Vi gleder oss til fortsettelsen. Dette gir ekstra motivasjon til å satse på miljøvennlige konsepter for oss spesielt, men også for skipsnæringen ellers, sier Breivik til Teknisk Ukeblad.

Les mer om ferga: Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri

Bred last: Batterifergen er 20,8 meter bred og 80,8 meter lang og kan ta 120 biler og 360 passasjerer.
Bred last: Batterifergen er 20,8 meter bred og 80,8 meter lang og kan ta 120 biler og 360 passasjerer. Tore Stensvold

Åpning for miljøkrav

Utviklingsdirektør Edmund Tolo i Fjellstrand håper prisen kan bety en åpning for enda flere fergeprosjekter der miljø og ikke bare pris er blant faktorene.

Statens vegvesen har definert 30 andre fergestrekninger som egner seg for batteridrift. Fjellstrand mener det bør legges opp til at flest mulig av dem åpnes for ny teknologi.

– Det er kostbart å utvikle noe nytt, så da er det flott om politikerne benytter anledningen til å tenke langsiktig og legge innovasjon og miljø inn i anbudene, sier Tolo.

Han sier at det kan være aktuelt med hybridløsninger på noen strekninger, og ren batteridrift andre steder.

Les også: Malingen markedsføres som frelseren for skipseiere. Norske rederier er uenige

Hurtiglading

Batterifergen har plass til 120 biler og 360 passasjerer. Den vil gå i ca. 10 knop over Sognefjorden mellom Lavik og Oppedal. Seilingstiden er 20 minutter.

Det vil ta ca. 30 sekunder fra kaianløp til hurtigladingen kan starte. Da er det knappe 10 minuttene i hver ende til lading mens fergen losses og lastes igjen.

Fergen har 10 tonn lithium-ion batterier om bord, fordelt på to batterirom, med 500 kWh i hver.

Ettersom teknologien og bruksområdet er nytt, skal Norled prøve seg fram med to ladesystemer med ulik teknologiplattform. Fergen fortøyes med vakuum slik at den skal slippe å bruke for mye maskinkraft til å ligge mot kai.

Les også: Norske skip på andreplass i internasjonal kåring

Jury

Det er leserne av Skipsrevyen som nominerer og en jury som plukker ut vinneren.

Redaktør for Skipsrevyen, Asle Strønen, sier at det ikke er så rart at batterifergen vinner, selv om den ikke er satt i drift ennå.

Den skal nemlig overleveres fra verftet 17. oktober, og det er godt innenfor kriteriene.

Les også:

200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører

Ulstein med X-Bow i begge ender

Wärtsilä klar for å kommersialisere sjøens «Prius-teknologi»