Sikker seilas: Norske skip scorer høyt på sikkerhet, miljø og arbeidsforhold. (Bilde: Arkiv)

NORSKE SKIP

Norske skip på andreplass i internasjonal kåring

Kvaliteten på norske skip er på vei oppover.

På to år har Norge gjort et hopp fra tolvte til andreplass på Paris MoUs hviteliste. Sjøfartsdirektør Olav Akselsen er strålende fornøyd.

– Dette styrker vår posisjon som et kvalitetsflagg, sier Akselsen i en pressemelding.

Sjøfartsdirektoratet har hatt som strategisk mål at Norge skal opp blant de ti beste på hvitelisten. Direktoratet er imponert over at det har tatt så kort tid fra 12. plass i 2012 via 7. plass i fjor til nå å komme rett bak nr. 1 som er Frankrike.

Les også: Nordmann utvider Kelvins bølgeteori 127 år etter

Felles innsats

– Dette er resultatet av et målrettet arbeid fra både næringen, klasseselskapene og myndighetenes side, sier Akselsen.

Listen kommer fram som resultat av havnestatskontroller i andre land.

Tilsynet skal passe på at skipene seiler i samsvar med internasjonale regler om sikkerhet, hindring av forurensning og sjøfolks arbeids- og levevilkår.

Det er et middel for å sikre etterlevelse i tilfeller der rederiet og flaggstaten ikke har fulgt opp sitt ansvar for å implementere eller sikre etterlevelse av regelverket. Havnestaten kan kreve at feil rettes opp, og holde skipet tilbake dersom det er nødvendig.

Les også: 200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører

LØS: Her sto dieselpumpen som SHT mener er opphav til brannenom bord på Nordlys. Løse bolter kan ha medført materialtretthet i et dieselrør. Olje sprutet ut på indikatorkran som hadde temperatur på over 220 grader, og som dermed satte i gang brannen.
Brannfokus: Sjøfartsdirektoratet har satt ekstra søkelys på forebygging av brann om bord i skip. Her fra motoren til Hurtigruten Nordlys, som brant i 2011. Tore Stensvold
Flere bidragPlan: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen satte som mål at Norge skal opp blant de 10 beste på MoUs hviteliste. Det gikk fortere enn ventet. Tore Stensvold

Flere bidrag

Underdirektør Alf Tore Sørheim i Sjøfartsdirektoratets underavdeling for inspeksjon og beredskap sier at rangeringen på listen kan avhenge av flere forhold.

– For det første hvor godt eller dårlig det norske flagget faktisk gjør det, og for det andre hvordan andre land har prestert gjennom det siste året. Når vi studerer tallene ser vi helt klart at det norske flagget har prestert bedre det siste året, for antall tilbakeholdelser har gått ned, sier Sørheim.

Les også: Offshoreskipenes far får hederspris

Brannforebygging

Han sier at det i 2014 har vært ekstra fokus på forebyggende tiltak mot brann under tilsynene på norske fartøy.

– Vi har dessuten hatt flere møter med næringen og de anerkjente klasseselskapene der dette har vært et tema. Sjøfartsdirektoratet kan ikke alene bedre kvaliteten på det norske flagget, dette er noe alle involverte parter må jobbe sammen om. Vi er veldig godt fornøyd med den trenden vi nå ser, sier Sørheim.

Les også:

Denne påhengeren har 557 hestekrefter  

Studenter utviklet en kitedrevet hydrofoilbåt

Denne undervannsroboten kan du bygge selv