MOTOR

– Det perfekte el-kjøretøyet

Espen Bjerk designet elbilen Buddy. Men favoritten hans blant elektriske kjøretøy har kun to hjul.

17. juni 2011 - 07:35

Espen Bjerk gikk fra jobben som designsjef hos Buddy, der han hadde vært siden 2004. Han hadde blant annet ansvaret for å designe nye Buddy som ble lansert i fjor.

Les også: TEST: Kortvokst kamerat

Her ruller siste Buddy ut

Vær-Siris nye elbilvenn

Nå er han i ferd med å bygge opp et selskap som skal forhandle alt innen små, elektriske kjøretøy.

Electric Vehicle Oslo (EV-Oslo) heter selskapet som i første omgang starter med elektriske skutere. At han går fra firehjulsmotorsykkelen Buddy til tohjulinger er ikke tilfeldig:

Elektrisk opplevelse

– Jeg vil si at den elektriske skuteren per i dag er det kjøretøyet der elektrisk drift kommer mest til sin rett, sier Bjerk.

 

Han påpeker at der elektrisk drift i mange sammenhenger handler om å gjøre kompromisser, har en elektrisk skuter en egenverdi i form av den spesielle kjøreopplevelsen den gir. I tillegg kommer bonuseffekt som reduksjon av støy- og luftforurensning og bevarer framkommeligheten konvensjonelle tohjulinger har i bytrafikken.

Bjerk kjører selv Moto Guzzi av edel årgang.

– På en tyngre mc kan ofte lyden være en stor del av kjøreopplevelsen. Men på en moped eller lett motorsykkel, er lyden kun en plage for deg selv og omgivelsene. En elektrisk skuter fjerner irritasjonsmomentet og øker kjøregleden, sier Bjerk.

Espen Bjerk, eller Jo Espen som han heter i folkeregisteret, har gått fra bildesign til å bli forhandler av små, elektriske kjøretøy. Foto: Per Erlien Dalløkken
Espen Bjerk, eller Jo Espen som han heter i folkeregisteret, har gått fra bildesign til å bli forhandler av små, elektriske kjøretøy. Foto: Per Erlien Dalløkken

Litiumionebatteri

TU har pendlet ei uke med en av Bjerk-skuterne, en PDT Sprinter. Og kan bekrefte at 160 Nm dreiemoment fra første meter bidrar til mye kjøreglede.

En børsteløs 5 kW DC-motor montert i navet på bakhjulet får strøm fra et litiumionebatteri montert i midten av ramma.

Det sørger for et lavt tyngdepunkt og god balanse. Batteriet benytter jernfosfatkjemi (LiFePO 4). Energikapasiteten på 4,3 kilowattimer (72V/60 Ah).

Den børsteløse navmotoren yter 5 kW. Det er mer enn nok til å forsvare Sprinter-navnet til PDT-skuteren. Foto: Per Erlien Dalløkken

Produsenten angir rekkevidden til drøyt 100 kilometer ved en hastighet på 60 kilometer i timen. Skulle du prøve å kjøre utelukkende nærmere topphastigheten (100 km/t) vil rekkevidden være det halve. Skuteren har regenerativ bremsing.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det er to års garanti på batteripakken. Leverandøren anslår forventet levetid til 1500 dypsykler eller 2000 ladinger ved 50 prosent kapasitet. I teorien skal altså batteriet kunne holde til minimum 100 000 kjørte kilometer som uansett er langt for et bykjøretøy. Tiden å fullade fra vanlig husholdningsstøpsel oppgis til 4–6 timer.

Les mer på produsentens hjemmesider

Bedre batteristyringMens mange skutere, ikke minst de elektriske, har et nokså sniltdesignuttrykk, er PDT Sprinter hakket mer tøff i trynet. Foto: Per Erlien Dalløkken
Bedre batteristyringMens mange skutere, ikke minst de elektriske, har et nokså sniltdesignuttrykk, er PDT Sprinter hakket mer tøff i trynet. Foto: Per Erlien Dalløkken

Bedre batteristyring

Positivt er at en slik skuter uten kjede og forbrenningsmotor krever minimalt vedlikehold. Det begrenser seg til bremser, gaffelolje og dekk.

Et av ankepunktene mot en del elektriske skutere har vært at de bærer preg av å være brutalt konverterte bensinsykler av i utgangspunktet semmer byggekvalitet. PDT er et eksempel på el-skuterne som nå er i ferd med å komme: Bra mekanisk og i tillegg med en raffinert elektrisk drivlinje – motorkontroller og batteristyringssystem.

Prisen for en PDT Sprint er 45 000 kroner. Det som kan være begrensende for markedet, er at slike skutere krever mc-førerkort. Men det finnes selvsagt også el-skutere og -mopeder som er hastighetsbegrenset til 50 kilometer i timen.

Flere el-forhandlere

I første omgang har Bjerk startet sin forhandlervirksomhet med skutere fra importøren SF motor .

– Urbane kjøretøy er min store kjærlighet. Jeg har ambisjoner om å utvide sortimentet med alt fra elektriske sykler til små biler, forteller han.

Bjerk er ikke den eneste med slike tanker. Også selskapet No Fuel , som TU har omtalt flere ganger tidligere, satser på å være en leverandør av hele porteføljen elektriske framkomstmidler i Norge og forhandler også nevnte PDT-skuter.

Les også: Eldrift både på land og vann

Veteranen på markedet er Vectrix som her til lands forhandles av GPBM Norge AS . Denne store og komfortable skuteren har vært solgt i over tre år.

Andre elektriske tohjulinger som kan kjøpes i Norge er EVT som importeres av svenske E-motor og tyske e-max som i Norden forhandles av EVscandia .

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.