Siri Kalvig avduket nye MetroBuddy under EVS24 i Stavanger. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Slik er nye MetroBuddy. I profil rimelig identisk med den klassiske Buddyen, men med muligens litt røffere design. Frontlyktene er iallfall litt Lamborghini Gallardo-aktige. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Profilen er beholdt i den nye Buddyen - MetroBuddy. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Vær-Siris nye elbilvenn

Elbil Norges nye og redesignede modell, MetroBuddy, ble avduket under EVS24 i Stavanger onsdag.

Og Siri Kalvig var ikke bare plukket ut til å stå for avdukingen fordi hun er et kjent stavangerfjes. Hun er også elbilentusiast.

– Selv har jeg kjørt min blå Buddy i fire år nå, og den har virkelig blitt en god venn, fortalte Kalvig.

Serieproduksjon

Nå skal Buddy, som er produsert i 7-800 eksemplarer på Økern i Oslo, ut og gjøre seg bemerket i resten av verden, iallfall Europa.

– Denne bilen er konstruert for serieproduksjon. Nå starter vi på Økern i oktober med de første tusen eksemplarene, forteller direktør Kjell Strøm i Elbil Norge AS.

Det er nøyaktig etter tidsskjemaet som Strøm delte med TU.no i fjor:

Buddy satser med ny fabrikk

Målet er å produsere 2.000 biler neste år og 5.000 biler årlig innen tre år.

Portugal

Selskapet har kjøpt hjelp fra det portugisiske bilutviklingsinstituttet Ceiia for å utvikle MetroBuddy.

– Det er mulig vi satser på produksjon i Portugal, men det er ennå ikke bestemt. Vi må se an litt hvor de beste markedene er. Å bygge opp et anlegg for sluttmontasje er uansett bare 20 prosent av jobben, poengterer Kjell Strøm.

– Hvordan er økonomien i selskapet i øyeblikket?

– Vi bruker alt vi har og vel så det på dette prosjektet, men det er greit så lenge man har eiere som vil satse. Det har vi, sier Strøm.

Nesten helt ny

MetroBuddy er mer enn liten facelift. Bare motor og gir er de samme som på dagens modell.

Redesignen ble gjort i forbindelse med at selskapet i halvannet år jobbet med å industrialisere produksjonen av Buddy.

– Det var naturlig når vi likevel skulle finne fram til produksjonsmåter som er bedre egnet for større volumer, samt gi oss bedre kvalitet, sikkerhet og bedre ivareta miljøaspektene ved produksjonen, sier designsjef Jo Espen Bjerk.

– Men vi har beholdt filosofien om å holde det enkelt, understreker han.

Slutt med glassfiber

Det mest revolusjonerende med nye Buddy er materialvalget. Nå er det slutt på glassfiber, i stedet er hele karosseriet støpt i herdeplasten Telene (DCPD-Dicyclopentadien).

Tokomponentstøp i såkalt RIM-prosess (Reaction Injection Molding) benytter lav temperatur og trykk (60/80°C på malen og 20/35°C på komponentene). Ifølge produsenten er dette billig og kjapt – fire til seks minutter per karosseri.

– Telene er relativt nytt materiale. Siden slutten av 1980-tallet er dette produsert og benyttet for det meste til komponenter til busser, lastebiler og andre tunge maskiner, samt til for eksempel støtfangere på biler. Dette er første gang en hel bil blir produsert i Telene, noe som selvsagt også er veldig spennende for oss, sier salgsingeniør Frédéric Demoutiez i det fransk-japanske selskapet Telene S.A.S.

Tre batterivalg

MetroBuddy skal leveres fra årsskiftet og kommer med tre batterivalg: dagens blybatterier, nikkelmetallhydrid eller litiumion.

– Vi har testet Buddy med litiumion i tre år nå, men har hittil vært skeptiske til batterilevetid og kostnader. Nå ligger det an til at vi går for en løsning fra amerikanske Valence, forteller utviklingssjef Jan Otto Reimers.

MetroBuddy vil ha en rekkevidde på åtte-tolv mil avhengig av batterivalg.

Nye partnere

Ifølge Reimers har den planlagte oppskaleringen av produksjonen gitt Elbil Norge en helt annen mulighet hos bildelindustrien rundt om i Europa.

– Det er klart at vi blir mer interessant nå for en supertunet underleverandør enn da vi skrudde sammen 200 biler i året. Nå knytter vi oss til verdensledende leverandører som virkelig har strukket seg langt. Både fordi de har tro på et slikt konsept og fordi de har ledig kapasitet, sier han.