MOTOR

Eldrift både på land og vann

ELBÅT: Det tar sju timer å fullade batteriene på den elektriske Lear-båten (fire timer til 80 prosent).  - Det holder til ti timers drift i fem knop, lover Jonas Broman Olsson.
ELBÅT: Det tar sju timer å fullade batteriene på den elektriske Lear-båten (fire timer til 80 prosent). - Det holder til ti timers drift i fem knop, lover Jonas Broman Olsson. Bilde: Per Erlien Dalløkken
29. okt. 2009 - 07:12
Vis mer

Selskapet No Fuel er under etablering og ser ut til å bli en breddeleverandør innen elektrisk framdrift.

Det som blir et datterselskap til Kontroll Elektro AS i Lysaker har startet med å importere en elektrisk båt – Lear 204.

– Vi satser på å forhandle det meste innenfor elektriske framkomstmidler. Vi retter oss først og fremst mot bedriftsmarkedet, og jobber med ulike konsepter som for eksempel elbilleasing – en nøkkelferdig pakke der vi står for vedlikehold og drift og dessuten monterer ladestasjoner, forteller Jonas Broman Olsson i No Fuel.

Tesla og Reva?

I tillegg til Lear-båtene skal No Fuel også forhandle elektriske båter fra svenske Storsjö. I første omgang 23- og 26-fotssnekker som blir klar tidlig i 2010.

Avtale med den tyskproduserte elscooteren e-max er på plass. Dette er en sekshesters scooter med 7-9 mils rekkevidde. Selskapet skal også tilby sykler med elektrisk hjelpemotor.

Men elbilavtale mangler foreløpig:

– Vi er i diskusjoner med Reva Norge om å kunne forhandle den kommende Reva NXR – en elbil jeg tror vil knuse konkurrenter som for eksempel Think City i det rimeligste segmentet. I tillegg jobber vi med å bli importør for Tesla, som allerede i dag har tett samarbeid med Lear. Her er det den kommende familiebilen Model S som er mest interessant, forteller Olsson.

El-luksus

Foreløpig er det altså en 20-fots elektrisk båt som selskapet har til salgs. Under alle sitteplassene i Lear 204 er det plassert til sammen seks batterier av typen AGM («absorbent glass mat»).

De klarer å holde elektromotoren i gang mer enn lenge nok for de fleste, ti timer i femknops fart. Toppfarten er seks lydløse knop på et skrog som er konstruert fra bunn av til å gå på el.

Taket kan heves og senkes over de tolv sitteplassene som på beste amerikanske maner har tilgang til tolv romslige koppholdere.

Foran er det plass til både toalett, mikrobølgeovn, 3G-router og subwoofer til det store JBL-anlegget. Denne best utstyrte versjonen koster cirka 500.000 kroner.

– Privatmarkedet blir neppe så stort, men for hoteller som ligger i skjærgården eller inntil innsjøer, bør dette være et meget bra og miljøvennlig alternativ, sier Olsson.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.