STÅLE KYLLINGSTAD

– Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia

IKM-sjef Ståle Kyllingstad vil gjerne se regnestykkene til Helge Lund.

STAVANGER: Konsernsjef i IKM, Ståle Kyllingstad, konfronterte olje- og energiminister Tord Lien med påstander om at kontrakter til Asia-verft ikke er tildelt på rettferdig grunnlag.

– Vi forventer bare en ting: At dere passer på at operatørene deler ut kontraktene rettferdig. Min påstand er at det ikke har skjedd de siste årene, sa Kyllingstad til statsråden under LOs olje- og gasskonferanse i Stavanger i går.

I dag ville han gjerne konfrontert Statoil-sjef Helge Lund med hvordan han beregner at asiatiske verft gir best kontraktstilbud.

Les også: Oljeboring og skipstrafikk gir mer norsk romvirksomhet

Eksempelet Goliat

Kyllingstad mener operatørene på norsk sokkel bruker feil evalueringskriterier når de tildeler kontrakter. Han mener kalkylene ikke tar godt nok hensyn til om verftene klarer å levere i tide og med tilstrekkelig kvalitet.

Den forsinkede produksjonsplattformen til Goliat bruker han som eksempel på at det ikke alltid er penger å tjene på å velge asiatiske verft.

– Goliat skulle vært på vei til Norge nå, men det er lenge igjen til den kommer, sier Kyllingstad til Teknisk Ukeblad.

Han stiller spørsmål ved hvorvidt summene som nå blir brukt på konsulenter for å ferdigstille Goliat, lå inne i kalkylen da plattformen ble bestilt.

Les også: Eni har store problemer med Goliat

Permitteringer

Tidligere denne uken ble det kjent at IKM Gruppen har vært nødt til å permittere over 100 personer.

Forklaringen på permitteringene er at oljeselskapene har gitt flere store byggeoppdrag for plattformer til Asia, i stedet for til norske verft, ifølge Stavanger Aftenblad.

Kyllingstad lurer på hvorfor forsinkelsene ikke kommer inn i kalkylene til operatører på norsk sokkel som fortsetter å bestille nybygg fra Asia.

– Vi ber ikke om så mye spesialbehandling, men at folk realitetsorienterer seg. Jeg vil ha rettferdige rammevilkår, at folk ser hvordan verden faktisk er, ikke hvordan de skulle ønske at den var, sa Kyllingstad til de tillitsvalgte.

Ovenfor Teknisk Ukeblad sier han at myndighetene blant annet kunne brukt petroleumsloven langt mer aktivt for å sikre norske verft.

Les også: Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp

Ludin som forbilde

Kyllingstad henviste til Lundin som i motsetning til for eksempel Statoil har brukt norske verft fordi det svenske selskapet mener det lønner seg ut fra kvalitet, leveransesikkerhet og pris.

Han forteller Teknisk Ukeblad at han gjerne skulle spurt Helge Lund, som i dag kommer på LO-konferansen, om følgende:

– Hvordan beregner han at utenlandske verft gir best tilbud? Tar de hensyn til mulige forsinkelser, kapasitetsproblemer, og ikke minst reelle oppfølgingskostnader? Når Lundin er åpne om sine beregningsmodeller, hvorfor kan ikke Statoil være åpne om sine?, spør han.

Les også: Dette er Årets skip

– Minefelt

Kyllingstad fikk svar fra olje- og energiminster Tord Lien.

– Nå står jeg midt i et minefelt, innledet olje- og energiminister Lien svaret til Kyllingstad.

– Kontraktene bør tildeles rettferdig, det er jeg helt enig i, men jeg vil også si at jeg ikke slutter meg til analysen, svarte Lien på spørsmål fra Kyllingstad.

Olje- og energiministeren la til at han er blitt mer forsiktig med hva han sier som statsråd enn som stortingsrepresentant.

– Virkelighetsbeskrivelsen får stå for Kyllingstads regning, sier Lien til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske

Statoil: Sør-Korea blir en av våre største destinasjoner

Sør-Korea venter storinnrykk av norske ingeniører