SAMFERDSEL

Bane Nor har fått permanent tillatelse til togdrift på Vestfoldbanen 

Nå varsler etaten en grundig gjennomgang av egne rutiner etter svikten.

I startet av desember ble Vestfoldbanen stengt på grunn av manglende brukstillatelse.
I startet av desember ble Vestfoldbanen stengt på grunn av manglende brukstillatelse. Foto: Hans Morten Tamnes
18. des. 2023 - 07:35

Mandag 4. desember måtte Bane Nor stenge trafikken på Vestfoldbanen mellom Larvik og Porsgrunn etter pålegg fra Jernbanetilsynet.

Årsaken var at strekningen de siste fem årene har blitt kjørt på midlertidige brukstillatelser. 

Fredag kunne Bane Nor opplyse at strekningen endelig har fått permanent godkjent brukstillatelse. 

Roser rask saksbehandling 

– Vi er glade for at Statens jernbanetilsyn har behandlet vår søknad så raskt, og gitt oss permanent tillatelse til å kjøre tog mellom Larvik og Porsgrunn. Vi beklager denne situasjonen overfor de reisende, og er fornøyd med at togene kan kjøre som de skal på strekningen, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane Nor i en pressemelding.

Bane Nor mottok den første tidsbegrensede tillatelsen for bruk av strekningen mellom Larvik og Porsgrunn 8. august 2018. Siden den gang har de kjørt på åtte midlertidige tillatelser frem til Statens Jernbanetilsyn stengte hele strekningen 1. desember. 

Da hadde Bane Nor mottatt dagsbøter i to måneder, på totalt 610.000 kroner. 

Slik så det ut da bruelementene til Randklev bru ble løftet på plass igjen. Brua brøt sammen i kjølvannet av uværet Hans og flommen i Lågen.
Les også

Bane Nor slår alarm

Må endre rutiner

Så langt har verken Bane Nor eller Jernbanetilsynet kunne si noe om hvorfor det har tatt så lang tid å få dokumentasjonen på plass. 

Eriksen opplyser at Bane Nor nå skal sette i gang en grundig gjennomgang for å se på hvordan det kunne skje. 

– Nå starter vi jobben med å finne ut av hvilke systemer og rutiner vi må endre for å unngå at vi havner i tilsvarende situasjon igjen. Det er vanskelig å forstå hvorfor det har tatt over fem år å levere nødvendig dokumentasjon til Statens jernbanetilsyn og få på plass en permanent tillatelse. Det er dette vi må komme til bunns i, sier han.

I 2021 stoppet arbeidet i Moss sentrum opp, etter at det ble oppdaget et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges.
Les også

Har satt av seks uker til rettskrangel om grunnforhold

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.