MAGIC LEAP

AR-brillene Magic Leap har holdt ryktebørsen varm i årevis. Nå har vi prøvd dem

Og vi lot oss fascinere. Bare se!

VIDEO: Kollega Mathias Klingenberg prøver Magic Leap
EKSTRA

Og vi lot oss fascinere. Bare se!

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Tenk om du hadde noen briller som kunne få hva som helst til å dukke opp i rommet foran deg. En TV-skjerm, en dinosaur, et menneske eller noe utenomjordisk. Som snakker til deg, setter seg på en stol eller reagerer hvis du tar på det.

Det er nettopp slike briller vi har prøvd den siste uka. I videoen over kan du se førsteinntrykket fra kollega Mathias Klingenberg.

Magic Leap One består av briller, en prosessorenhet og en kontroller. Foto: Eirik Helland Urke

AR-brillene med det noe pretensiøse navnet Magic Leap One har holdt ryktebørsen varm i årevis allerede. Derfor var det med en viss ærefrykt vi overtok en hvit koffert med det vi nærmest ble forespeilet at var selve fremtiden innenfor datamaskiner, mobiler og alt mulig. Magic Leap One var ikke så lett å få fingrene i, og antakelig er det fortsatt svært få av disse brillene innenfor landets grenser.

Vi har Magic Leap

Tirsdag kveld i forrige uke fikk vi endelig tak i dem, direkte fra New York-flyet. Akkurat disse brillene skal etter hvert brukes av Stargate Media, blant annet til opplæring og HMS-arbeid innenfor helse og oppdrettsnæring. De vil også fortelle historier i AR, akkurat som de har gjort med virtual reality de siste årene.

Men først skulle vi få prøve dem i en drøy uke. Dette er vår lille rapport.

Gründeren Rony Abovitz har de siste årene jevnlig invitert investorer inn til spektakulære demonstrasjoner av teknologien ved hovedkvarteret i Plantation, Florida. Like fort som de storøyde investorene kom ut av døra igjen, kom pengene inn i selskapet. Google og Alibaba er blant de største investorene, og selskapet er nå verdsatt til rundt 6,3 millarder dollar. Hele 1500 ansatte jobber med Magic Leap One og kommende produkter.

Men hva ER det egentlig?

Detalj fra glassene, som bruker helt spesiell visningsteknologi. Foto: Eirik Helland Urke

Kort sagt er Magic Leap One såkalte AR-briller (augmented reality), som kan vise digitale objekter som en integrert del av i rommet du befinner deg i. Denne varianten kalles også mixed reality, for sin evne til å la de digitale objektene spille sammen med de fysiske. Du kan for eksempel hente opp en knøttliten dinosaur, og den vil gå på bordet foran deg. For å nevne et helt reelt eksempel vi akkurat opplevde. 

Store bruksområder

Bruksområdene for denne teknologien er utrolig mange, for eksempel innen industri, helse og utdanning. Spørsmålet er stadig om teknologien er kommet langt nok til å kunne benyttes i stor industriell skala.

Den siste AR-teknologien er ikke helt ny for dem som kjenner til for eksempel Hololens fra Microsoft, som har vært på markedet i flere år allerede. Magic Leap er likevel ganske mye mer, skal vi tro deres egne beskrivelser.

Da produktet omsider ble gjort tilgjengelig for et lite antall amerikanere for noen uker siden, hadde hypen bygget seg så stor at den til slutt ble helt umulig å innfri. Mange er imponerte over hva de har fått prøve, men flere har også vært kritiske til det nye produktet. Gründeren av Oculus, Palmer Luckey, går så langt som å kalle det en «tragic heap».

Lite skritt

Den gjengse oppfatning blant teknologitestere og kommentatorer er at Magic Leap One ikke er, vel, et magisk sprang. Mer som et ganske ordinært museskritt videre på teknologiens stige.

Med dette i bakhodet hadde vi allerede fått senket forventningene et par hakk da brillene skulle settes på nesa. Så begynte vi.

Som du allerede har sett av bildene: Magic Leap One har et meget spesielt utseende. Det er ikke noe man bare tar på seg som et par solbriller og later som ingenting. Den steampunk-aktige formen er stilig nok, men hvis du liker å framstå noenlunde seriøs kan du få et problem. Som snakkis og stemningsbryter vil den helt klart duge.

Slik er brillene

Brillene har innebygde stereohøyttalere med støtte for romlig lyd, og festes på hodet med en smart mekanisme. Fra brillene går det en ledning ned til en rund boks til å feste på utsiden av lomma. Dette er hjernen i systemet, der datakraften sitter. I tillegg får man en løs kontrollenhet som kan beveges fritt i lufta.

Idet vi starter opp, kommer den mest fancy innloggingsskjermen vi har sett hittil. Den lyser midt i rommet foran oss, samtidig som det flyr luftballonger og andre små snodigheter omkring. Så kommer vi inn til hovedmenyen, også dette en rund grafikk som framstår som å være midt foran oss. Vi ser fortsatt alt i rommet rundt oss, bare litt mørkt som med solbriller.

Syretripp

Kollega Mathias Klingenberg lar seg fascinere av teknologien. Foto: Eirik Helland Urke

Herfra kan du velge ulike opplevelser. Vi falt spesielt for den stemningsfulle opplevelsen med Sigur Rós, som gjorde kontoret om til en helt ny verden med rare vesener og organiske objekter. Ordet «syretripp» er nevnt av flere som har vært inne i opplevelsen. Objektene forholder seg til rommet du er i, slik at du finner ulike objekter på gulvet, langs veggen og i lufta foran deg.

Se videoen over fra da kollega Mathias prøvde Sigur Rós-opplevelsen.

Med andre applikasjoner har vi tegnet med pensel i løse lufta, slupper løs en rekke dinosaurer og skilpadder, og jaggu slapp det ikke ut en stor hval også. Interaktive skjermer og tjenester lover godt for nye digitale uttrykk i tiden som kommer. For eksempel fikk vi se en artikkel fra New York Times som er visuelt fullstendig annerledes enn noe annet vi har sett. Vi ser også begynnelsen på sosiale tjenester.

De digitale objektene kan sitte helt fast i rommet, slik at du kan bevege deg rundt dem. Alt er tydelig selv i variert innelys, men brillene er ikke særlig egnet til å bruke i dagslys ute.

De visuelle inntrykkene er helt spesielle, som ikke kan videreformidles på noen enkel måte. Magic Leap kaller teknologien for dynamiske digitale lysfelt, mens nevnte Palmer Luckey synes det ligner på mer standard bølgelederteknologi. For eksempel brukt av Microsoft Hololens.

Lyser i rommet

Uansett framstår de digitale objektene som høyoppløste, og ikke pikselert som vi gjerne kunne frykte. De lyser i det allerede mørke rommet. Dermed er det fortsatt ikke egnet til å samspille fullstendig med den virkelige verden. Du ser tydelig forskjell på hva som er kunstig og virkelig. 

En annen tydelig begrensning er synsvidden. AR-effekten virker bare i de midterste 50 gradene av synsfeltet, alt utenfor er bare virkelighet. Fortsatt er det en forbedring fra andre AR-briller.

Vi har ingen problemer med å anerkjenne framskrittet som er gjort med disse brillene. Opplevelsen er annerledes enn noe annet vi har prøvd.

Wow-effekt

Magic Leap One er en utviklerutgave, laget for at utviklere skal ha et produkt å jobbe med når nye tjenester skal lages. Noe er litt rufsete, enkelte ting er ikke helt gjennomtenkt og kritiske øyne vil finne mange småting å sette fingeren på. Vi forventer tydelig forbedringer i neste generasjon, akkurat som vi gjør med Hololens og andre aktører. Det sies å være mye på gang.

Wow-effekten er uansett der allerede, og vi ser helt klart nytteverdien til enkelte applikasjoner allerede i dag. Det føles litt magisk. Først og fremst bør nok likevel denne modellen betraktes som en introduksjon til hva som kommer i fremtiden.

Den er det bare å glede seg til.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå