Den profesjonelle bruken av VR og AR vokser raskt slik som i denen programvaren hvor helsepersonell lærer å sette inn stent i pasienter.  Alt blodet er virtuelt.
Den profesjonelle bruken av VR og AR vokser raskt slik som i denen programvaren hvor helsepersonell lærer å sette inn stent i pasienter. Alt blodet er virtuelt. (Foto: Odd Richard Valmot)

VR og AR

– VR og AR kan bli veldig mye viktigere i årene som kommer

Utviklingen av VR og AR-briller skyter fart.

Etter å ha tilbudt stadig bedre opplevelse gjennom flere år, har VR-briller blitt ganske bra. Det kunne vi konstatere da vi fikk en demonstrasjon av HTCs nye Vive Pro på CES- messen i Las Vegas for et par måneder siden.

Vi kunne tydelig notere en betydelig forbedring i oppløsning fra forrige modell på 78 prosent til 2880 x 1600 punkter på hver av de to OLED-skjermene som sitter foran hvert øye. Med det plasserte de seg godt foran erkekonkurrenten fra Facebook-eide Oculus.

Likevel var vi ikke helt overbevist. Den såkalte screendoor-effekten, som gjør at du kan se skillet mellom pikslene var fremdeles til stede, selv om den var mindre påtrengende.

Kampen i gang

Når Facebook er inne i dette markedet har ikke Google lyst til å bli stående igjen på perrongen. VR og AR kan blir veldig mye viktigere i årene som kommer. Derfor ryktes det nå at det sammen med LG kommer med et sett VR-briller, kanskje også med AR-kameraer, i mai. Ryktet sier at de vil introdusere disse under Display Week 2018 messen i Los Angeles fra 20. mai.

Videre sier ryktene at de nye brillene skal ha en 4,3 tommer skjerm til hvert øye med en oppløsning på rundt 5500 x 3000. Det er over 3,5 ganger flere piksler enn HTC kan skilte med og flere enn er på en moderne 4K-TV. Er dette riktig kan vi kanskje si farvel til screendoor-effekten.

Portabel VR: Mange er interessert i det raskt voksende markedet for VR. Også HP har hoppet på toget med en ryggsekk som frigjør opertatøren for kabelen til datamaskinen som driver brillene. Foto: Odd Richard Valmot

De nye billene skal også ha en oppdateringsfrekvens på 120 bilder i sekundet. Det er 30 mer enn HTC og Oculus sine briller klarer.

Profesjonell bruk

Om de nye brillene er rettet mot det private eller profesjonelle markedet er ikke godt å si, men med tanke på ryktene om spesifikasjoner er det nok mer naturlig å tenke på det siste. Selv om de som ønsker å spille med VR-briller helt sikkert skulle ønske seg et sett med de nye brillene.

Slike briller, spesielt når de også kommer med doble kameraer foran slik at de har AR-egenskaper, vil kunne få stor betydning for en lang rekke yrkesgrupper fra designere til ingeniører. Både når de konstruerer nye produkter, men også til opplæring og til service og vedlikehold.

To trender

For AR er det to trender som utvikler seg:

AR: Microsofts HoloLens har vært regnet som selve juvelen innen AR. Det kan endre seg med de nye brillene fra Google og LG. Foto: Microsoft

Den ene er briller hvor man ser ut, men hvor et 3D-objekt blir projisert inn i synsfeltet på en ellers transparent skjerm. Microsofts HoloLens er et eksempel på slike. Den andre trenden er å la to kamera på en tradisjonell VR-brille gjengi det som er i synsfeltet foran og så modellere 3D-objektene inn i dette bildet. Dette er mye mindre komplekst enn ved den første teknologien. Inntrykket gjennom en HoloLens kan være veldig imponerende, men teknologien har også begrensinger, slik som hvor i synsfeltet det er mulig å projisere objektene og hvor stor oppløsning de kan ha.

Google og LGs nye briller kan potensielt gi HoloLens betydelig konkurranse.

Så er det bare å håpe at ryktet er riktig.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)