IS-gass: Yamal LNG-tanker for Novatek kan bryte is på 1,6 meter i 5 knops fart. Skipet bygges nå i Korea av DSME. Novatek har opsjon på 15 skip. ABB leverer teknologi og utstyr for framdriftssystemer, deriblant Azipod. (Bilde: Novatek)
Test: Azipod- og skrogtesting i laboratoriet til Aker Arctic i Helsingfors.
Vasily Dinkov er den første isbrytende shuttletankeren til Sovcomflot. Skipet på 257 meter kan bryte is på opptil 1,5 meter med akterenden. (Bilde: Sovcomflot)
Bak og fram: Azipod rorpropeller kan svinges 360 grader. ABB er storleverandør av Azipod, som er spesielt godt egnet til isbrytende skrog. (Bilde: ABB)
Dimensjoner: Tre ABB Azipod på hver 14,5 MW montert på et cruiseskip. Propellene skiller seg vesentlig fra de som kan gå i is. (Bilde: Anders J. Steensen)

ABB

ABB leverer til isbrytende gasstanker i Sibir

Til den første LNG-tankeren som skal ha base på Yamal-halvøya.

Skipet får kapasitet på 170.000 m³ og kan brukes både til å frakte gass til Asia og til Europa.

Skipet leveres i 2016 og skal testes før eierne eventuelt bestemmer seg for å bygge ytterligere 15 LNG-tankere.

Isgående gasstankskip er en forutsetning for å kunne drive kontinuerlig gassproduksjon fra Yamal, som ligger langt nord for Polarsirkelen og hvor det kan være is hele året.

Yamal-gass

Et konsortium, som ledes av den russiske gassprodusenten Novatek, deltar i Yamal-prosjektet, som skal starte gassproduksjon på halvøya

Leveransen fra ABB består av turboladere, generatorer, elektriske tavler, transformatorer, frekvensomformere, styringssystemer av framdriften og Azipoder (rorpropeller), skriver ABB en pressemelding.

Framdriftssystemene blir verdens kraftigste for LNG-skip.

Les også: Finland bygger verdens første isbryter på LNG

1,6 meter is

Gassen skal transporteres fra havnen i Sabetta med nye 170 000 m³ LNG-tankere.

Skipene blir bygget med en isbryterkapasitet på ARC 7-nivå, en skala som går opp til 9. Det betyr at skipet kan bryte opp til 1,6 meter is i fem knops fart.

Sovcomflot har allerede en liten flåte oljetankskip bygget for å kunne transportere olje i inntil 1,5 meter tykk is uten isbryterassistanse.

Uten atomisbrytere

Dermed kan tankskipene følge den nordlige rute, Nordøstpassasjen, til Asia i sommer- og høstmånedene når det er minst is.

Det betyr store tidsbesparelser.

LNG-skipene skal i hovedsak kunne klare seg uten assistanse fra de russiske atomisbryterne, slik oljetankerne i Dinkov-klassen til Sovcomflot kan.

Tankskipene designes mye likt isbrytere, der de i fart forover kan bryte moderat og lite is, mens de er laget for å bryte tykk is ved å gå med akterenden mot isen.

Skipene kan operere i temperaturer helt ned til minus 50 grader celsius.

Les også: Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik

STOR LEVERANDØR: Siden lanseringen av det første Azipod fremdriftssystemet i 1990, har ABB fått ordrer på 143 enheter med effekt opp til 20 MW.
Bak og fram: Azipod rorpropeller kan svinges 360 grader. ABB er storleverandør av Azipod, som er spesielt godt egnet til isbrytende skrog. ABB

Azipod

– Å operere LNG-tankere i islagt vann gjennom hele året betinger den høyeste standard innenfor både sikkerhet og effektivitet, sier Veli-Matti Reinikkala, som global leder for ABBs divisjon Process Automation.



– Azipod framdriftssystemer har allerede blitt foretrukket til mer enn 30 isgående skip. Det inkluderer tankere som tilhører Sovcomflot, som opererer fra Varandey, og Norilsk Nickels "Arctic Express" containerskip, legger Reinikkala til.

Les også:

Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg

Norske skipsutstyrsprodusenter håver inn kontrakter

Rolls-Royce med nytt offshoredesign for canadisk rederi