EX-REKORD: Donghai bridge er 32,5 km lang og var verdens lengste bro intil Hangzhou bridge åpnet i 2008, 35,6 km lang. Donghai forbinder Shanghai med Yangshan dypvanns kontainerhavn. Det lengste spennet, se bildet, er på 420 meter og tillater at selv store skip passerer under. (Bilde: Joachim Seehusen)

20 000 nye broer hvert år

  • Bygg

– Norske selskaper har meget god kompetanse på broer. Danske firmaer har lang erfaring i Kina, det samme har nederlandske så hvorfor ikke norske også. Norske ingeniørselskaper er velkomne i Kina.

Det sier professor Feng Maorun, tidligere sjefingeniør i det kinesiske transportdepartementet. Professor Feng var invitert til Brukonferansen 2010, arrangert av Statens vegvesen. I en Powerpoint-presentasjon gikk han gjennom et utvalg broer som er enten under bygging eller nylig ferdigstilt. Det var en rekke rekordbroer der det ene brospennet var lenger enn det neste. Plutselig virket Hardangerbrua nærmest puslete.

Hardangerbrua: Mest spenstig under bakken

– 20 000 nye broer hvert år inkluderer alle broer, også små og mellomstore. Jeg vil anslå tallet på broer med et spenn på 200 meter eller mer til om lag 100 nye hvert år, sier Feng.

Han forteller at betong er mest brukt for små og mellomstore broer mens enten stål eller en kombinasjon av stål og betong er det vanligste for de større broene.

– Vi er veldig interessert i teknologi fra hele verden og boomen i infrastruktur vil fortsette i minst ti år til. Så fort et prosjekt er ferdig blir det trafikkork der. Vi ventet ikke en slik trafikkvekst og derfor må vi bygge så fort.

Les også: Verdens største trebro over Mjøsa

:Professor, tidligere sjefsingeniør i det kinesiske transportdepartementet
ÅPENT: - Kina er åpent nå, norske selskaper er velkomne, sier professor og tidligere sjefsingeniør i det kinesiske transportdepartementet Feng Maorun. Joachim Seehusen

Minnesund-broen: Dobbelt så bred på samme pilarer

Viktig med partner

For norske selskaper som vil forsøke seg i Kina råder påpeker Feng at det er viktig å gjøre hjemmeleksen og vite hva de kan tilby.

– De må være klar over hva som er deres fortrinn og sterke sider og de må også gjøre seg kjent med hva det kinesiske markedet krever. Jeg vil råde norske ingeniørselskaper som vil prøve seg i Kina til å søke lokale partnere, det er den mest effektive måten å komme seg inn i det kinesiske markedet på.

Feng vil likevel ikke være med på at det er ingeniørmangel i Kina.

– Før det tok av hadde vi en langsom vekst i en ti års tid. Den tiden benyttet vi til å introdusere mange utenlandske ingeniører i Kina. I starten var de mest lærere, og vi sendte også våre egne studenter til universiteter verden rundt. Nå klarer vi å utdanne nok ingeniører.

Les også: 2100 tonn bro er jekket på plass

BILDESERIE: BILDESERIE: Nordenga bru

Døråpner

Det var Børre Stensvold, brudirektør i Vegdirektoratet, som inviterte Feng til Norge. De to sitter sammen i en internasjonal brokommite, og har også møttes på internasjonale konferanser.

– Jeg holdt et foredrag om vedlikehold, og da viste kineserne voldsom interesse. De står foran store vedlikeholdsoppgaver om ikke så veldig mange år, og der har norske selskaper meget høy kompetanse. Hvis jeg kan bidra til å være en døråpner, er det bare hyggelig, sier Stensvold.

– Så du tror vedlikehold er et mer interessant marked for norske selskaper enn prosjektering?

– Ja absolutt. Jeg har snakket med flere kinesiske ingeniører som ytrer bekymring for hvordan de skal takle vedlikeholdsoppgavene som snart kommer.

TU-leserne har bestemt: Dette er Norges vakreste bro

BILDESERIE: BILDESERIE: Norges vakreste bro

De nominerte: