UVANT PERSPEKTIV: Hvis du velger en noe trafikkfarlig vinkel, ser Helgelandsbruas tårn og skråkabler slik ut fra midten av veibanen. (Bilde: Espen Zachariassen)

Dette er Norges vakreste bro

  • Bygg

Helgelandsbrua

  • 1065 meter lang skråkabel-konstruksjon
  • Ferdigstilt 1991
  • 12 spenn med et hovedspenn på 425 meter.
  • Seilingshøyde 45 meter
  • Det høyeste tårnet rager mer enn 130 meter over havet
  • Prosjektert av Aas-Jakobsen og tyske Leonardt, Ändre und Pratner.
  • Entreprenør var Veidekke

Leserne av Teknisk Ukeblad på nett har i sommer kåret Helgelandsbrua på Kystriksveien mellom Leirfjord og Sandnessjøen i Nordland til landets vakreste veibro.

BILDESERIE: Norges vakreste bro

Klart

Og avgjørelsen var tydelig: Over 24 prosent av stemmene gikk til "Helgelandsharpa", som den er blitt kalt på folkemunne.

Den 1065 meter lange skråkabel-konstruksjonen endret radikalt infrastrukturen på Ytre Helgeland etter åpningen i 1991: Knutepunktet Sandnessjøen var ikke lenger avhengig av fergeforbindelse til fastlandet.

"Helgeland er et av de vakreste kystpartiene i Norge. Helgelandsbrua glir inn i dette landskapet og forskjønner det ytterligere. Den fremstår som en gedigen skulptur og som på de fleste skråstagbruer ligner formen en harpe som både vinden og lyset kan spille på”, skrev en av forslagsstillerne.

Spenn

Helgelandsbrua har 12 spenn med et hovedspenn på 425 meter.

Seilingshøyden er 45 meter, mens det høyeste tårnet rager mer enn 130 meter over havet.

Vi snakker om en ren betongbro, der pilarene og de to tårnene er bygget med såkalt klatreforskaling.

Brolegemet er bygget etter ”fritt frembygg”-metoden, men holdes så oppe av skråkables boltet i tårnene.

NATUR: Helgelandsbrua er utformet for å gli inn i de mektige omgivelsene.
NATUR: Helgelandsbrua er utformet for å gli inn i de mektige omgivelsene.

Bjelker

For hvert kabelfeste går det i tillegg bjelker på tvers under brubanen. Kablene er festet til brubanens ytterkant.

Forankringene til kablene ligger i et prefabrikert element som igjen er støpt inn i betongen på undersiden av overbygningen.

Brubanen beskrives som forholdsvis tynn, med kun 40 cm i tykkelse på midten og 1,2 meter i ytterkant.

"Spesiell dybdevirkning ved innsyn fra nord. Vakker skråstagsbru med innsyn både fra øst og vest. Landfestet i sør føyer seg fint inn i landskapet med Nordland fylkes skulpturer på fyllinga. En meget viktig bru for kommunikasjon på Helgeland og ligger i et av de vakreste distrikter i Norge. Brua gir lett tilgang for alle og turistene til Alstadhaug kommune, med De sju søstre, Nordland fylkes tusenårsminne og Alstadhaug kirke, med hovedsetet til Petter Dass.", skriver en annen leser.

30 meter under overflaten

Hovedtårnene er 138 og 127 meter høye fra havoverflaten og til toppen.

I tillegg er det nordligste tårnet fundamentert ned til en dybde på 30 meter under havoverflaten.

Helgelandsbrua var opprinnelig bompengefinansiert, og var nedbetalt 27. mai 2005.

BILDESERIE: Norges vakreste bro

Mimrer

Ordfører i Alstahaug kommune, Stig Sørra, mimrer tilbake til da han var yngre.

– Min bestefar bodde slik at han hadde utsikt over der broen skulle komme. Han var veldig skeptisk, men når han satt på kjøkkenbordet og spiste frokost og så på at broen ble ferdig, konkluderte han etter hvert med at det var en vakker bro. Og han var entreprenør, sier Sørra til Teknisk Ukeblad.

Han sier at han er veldig glad for at den har fått en anerkjennelse, selv om det er lenge siden den ble ferdigstilt.

– Det er lett å ta ting for gitt, men den er veldig viktig for oss.

– Hva betyr Helgelandsbroen for lokalsamfunnet?

– Rent praktisk er den med på å binde sammen indre og ytre Helgeland. Der har den en veldig viktig funksjon, og ser man dette i sammenheng med Tovenprosjektet, en over 10.000 meter lang tunnel fra Leirfjorden til Vefsn, bidrar den sterkt til å kutte ned reisetidene på Helgeland, sier Sørra.

Flere broer

Andre broer som utmerket seg i avstemningen, var Skarnsundbrua i Nord-Trøndelag og Flisa bru i Hedmark, som begge klatret seg over på tosifret prosent av stemmene.

Skarnsundbrua ble nummer to i avstemningen.

Nummer tre ble Flisa bru i Hedmark.