Den svenske sjø- og flyredningsavdelingen starter innfasingen av de første AW139 sar-helikoptrene i midten av 2013. (Bilde: AgustaWestland)
Sikorsky S-76C+ SE-HEJ deltok på katastrofeøvelse i Oslofjorden for et drøyt år siden. Helikopteret ble levert i 2006 og er allerede nå i ferd med å erstattet av AW139. (Bilde: Håkon Jacobsen)

AW139 REDNINGSHELIKOPTER

Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre

Mens norske Sea King straks fyller 40 år.

Slik svenskene hasteanskaffet Black Hawk på grunn av NH90-forsinkelsene, er det også en annen fart på utskifting av sar-materiell hos våre naboer i øst:

Sverige har nå bestilt sju AW139 med sar-utrustning til erstatning for dagens S-76.

Mens Norge har Westland Sea King redningshelikoptre som straks fyller 40 år, er noen av redningshelikoptrene som nå skal byttes ut i Sverige bare seks år gamle.

Les også:

Punger ut for å holde Sea King i lufta

NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse

NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene  

Fra 2007

Sju nye allværsredningshelikoptre skal etter planen leveres fases inn fra midten av 2013 og ut 2014. Første leveranse er planlagt i mai.

Kontrakten med britisk-italienske AgustaWestland ble skrevet i forrige uke.

De nye sar-helikoptrene erstatter en tilsvarende stor flåte av Sikorsky S-76C+ og S-76C++ hvorav to av dem ble bygget så sent som i 2007. To ble levert i 2006.

Maskinene skal stasjoneres på fem baser: Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje og Umeå. Sistnevnte erstattet nylig Skellefteå.

I Norge benyttes AW139 som ambulansehelikopter av Lufttransport.

To AW139 ambulansehelikoptre i tjeneste hos Lufttransport.
I Norge benyttes AW139 som ambulansehelikopter av Lufttransport.To AW139 ambulansehelikoptre i tjeneste hos Lufttransport. Lufttransport

Forsvar-privat-offentlig

– Det er veldig tilfredsstillende at vi i framtida kommer til å ha bedre kapasitet og evne til å redde liv uten at de totale kostnadene for virksomheten øker, sier Noomi Eriksson som er nestsjef i Sjöfartsverket og sjef for redningstjenesten, eller sjö- och flygräddningsavdelningen som den kalles.

Mens det som kjent er Forsvaret som opererer redningstjenesten i Norge, har Sverige valgt en annen modell.

Les også: Trosser eksterne råd til helikopterkjøp

Også i Sverige var dette Forsvarets jobb fram til redningstjenesten satt ut på anbud og vunnet av det Norrlandsflyg (etablert i 1961).

Den privatiserte redningstjenesten varte i ti år fram til Sjöfartsverket i fjor kjøpte opp Norrlandsflyg og etablerte det statlige aksjeselskapet SMA Helicopter Rescue.

Norske, danske og svenske helikopter fløy i skytteltrafikk i området. Her er et svensk helikopter i ferd med å heise brann - og redningsmannskaper ned til det havarerte skipet.
Sikorsky S-76C+ SE-HEJ deltok på katastrofeøvelse i Oslofjorden for et drøyt år siden. Helikopteret ble levert i 2006 og er allerede nå i ferd med å erstattet av AW139. Håkon Jacobsen

Vurderte NH90 og AS332

Det er verdt å merke seg at også svenskene vurderte å benytte Forsvarets NH90 (Hkp 14) som sar-helikoptre, men valgte det bort:

– De sist anskaffede helikoptrene til Försvarsmakten, NH90, har ikke i dag forutsetningene for å utføre «sjø- og flyredning», og er planlagt å settes i operativ drift først om flere år, skriver Sjöfartsverket.

Det ble også vurdert å benytte Hkp 10 (AS332M Super Puma), men dette ville kreve levetidsforlengelse og oppgradering som ville koste mer og ta lengre tid enn å kjøpe fabrikknye AW139.

Fikk du med deg disse helikoptersakene?

11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor

Derfor havarerte Super Pumaen

Nytt Hercules på tre måneder

Russisk helikopter satte høyderekord

Sikorsky håper på norsk kontrakt