Maersk Interceptor er verdens største oppjekkbare rigg, men også den mest automatiserte. Den ligger for tiden til kai hos GMC i Randaberg, for å bli klargjort for operasjon i Nordsjøen. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Riggen kan operere på 150 meters dyp, og kan bore 12.000 meter. Beina til riggen er 206,8 meter lange. (Bilde: Ina Steen Andersen)

MAERSK INTERCEPTOR

Slik er verdens største og mest automatiserte oppjekkbare borerigg

Maersk Interceptor blir ferdigstilt ved GMC i Randaberg.

Maersk Interceptor

Verdens største oppjekkbare rigg. Beina er 206,8 meter lange. Den kan operere på et havdyp på 150 meter og bore 12.000 meter. Riggen har plass til et mannskap på 150 personer.

Maersk Interceptor er designet for bruk i Nordsjøen, og har kontrakt med Det norske. Den skal bore operasjonsbrønner på Ivar Aasen-feltet.

Riggen er for tiden til ferdigstillelse hos GMC Marine i Randaberg, like utenfor Stavanger. Den skal være klar i midten av desember.

Jack-up-en er bygget ved et verdt i Singapore. Den er den andre av i alt fire nye oppjekkbare rigger fra Maersk. Til sammen har de fire en prislapp på 2,4 milliarder amerikanske dollar, eller nesten 16 milliarder kroner, i dagens valutakurs.

MEKJARVIK: Allerede noen kilometer unna kan du se beina til Maersk sin nyeste rigg tårne over jordene på Randaberg, like utenfor Stavanger.

XL Enhanced 2 får onsdag navnet Maersk Interceptor, og er verdens største oppjekkbare rigg. Den ligger til kai hos GMC i Mekjarvik, for å bli ferdigstilt og klargjort til operasjon.

Riggen har kontrakt med Det norske, som skal bruke den til å bore produksjonsbrønner på Ivar Aasen-feltet.

Ny årgang rigger

I pøsregn og vind presenterer Maersk sin nyeste stolhet. Det er den andre av i alt fire nye rigger fra det danske selskapet.

Teknologidirektør Frederik Smidth viser vei rundt på riggen.

– Det er verdens største jack-up, men den er omtrent samme størrelse som det vi har hatt tidligere. Men dette er en ny årgang, kan du si. Utstyret om bord er betydelig oppgradert. Vi har en større og mye kraftigere boremaskin, og graden av automatisering er mye større, sier han til Teknisk Ukeblad.

Når det er sagt, er det en grunn til at Maersk fem ganger har bygget oppjekkbare rigger større enn noen andre.

– Med større rigger kan vi bevege oss inn på områder hvor det tradisjonelt sett har vært brukt halvt nedsenkbare rigger. Før var regelen at oppjekkbare rigger ble brukt på 60-70 meters dyp, men så begynte vi å bygge større, forklarer Smidth.

De nye riggene kan operere på opptil 150 meters dybde.

Les også: Nå er gigantskipet som skal løfte Yme sjøsatt

Teknologidirektør i Maersk, Frederik Smidth. Ina Steen Andersen

«Sugekopper» på beina

Smidth forklarer at riggene er utformet slik at de står på flate føtter, noe som gjør fundamentet mer stabilt.

– Føttene er utformet som sugekopper, som blir presset ned i havbunnen og skaper et slags vakum. Det gjør at momentum reduseres, og riggene kan stå på dypere hav, sier teknologidirektøren.

Han tror likevel teknologien vil komme til kort om man prøver seg på vanndybder på over 200 meter.

– Men jo dypere vann vi kan operere i, jo flere områder vil vi kunne dekke, påpeker han.

Les også: Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn

– Det mest automatiserte boresystemet som finnes

Teknologidirektøren er likevel mest stolt av at Interceptor, sammen med sin søsterrigg Maersk Intrepid, har det mest automatiserte boresystemet som finnes.

– Denne riggen er bygget med den høyeste graden av automatisering som går an, og er et godt steg mot full automatisering av boreoperasjoner, poengterer han.

Maersk forsøkte opprinnelig å oppnå denne graden av automatisering på den forrige generasjonen med oppjekkbare rigger for 15 år siden, men fikk det bare delvis til.

Nå har de samarbeidet tett med National Oilwell Varco, som har levert boresystemet, for å utvikle det.

– Vi har pushet dem for å få dette til, påpeker Smidth.

Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb

Maersk Interceptor har det mest automatiserte boresystemet som finnes. Ina Steen Andersen

– Holder bare inne joysticken

– Før trengte vi en og to mann til å stå og styre hver minste bevegelse i boreoperasjonen. Nå holder drillsjefen bare inne joysticken, og så opererer utstyret av seg selv. Fire maskiner arbeider på samme frekvens, forklarer Smidth.

Systemet har i tillegg innlagte stopp hvor den som holder spaken må sjekke at alt er ok, og aktivt be systemet fortsette.

– Dette gir en mye mer konsistent operasjon. Dette er oppgaver som tidligere har krevd mye av operatøren, men med den nye automatiseringen vil rutinearbeidet være mye nemmere, sier teknologidirektøren.

– Opptil 10 prosent raskere

Det automatiserte boresystemet skal også redusere tiden som brukes på brønnkonstruksjon.

– Hele operasjonen skal kunne gå opptil 10 prosent raskere, sier han.

Så selv om kostnadene for å leie den splitter nye riggen fra dag til dag ikke nødvendigvis er lavere enn snittet, håper Maersk på denne måten å kutte kostnader for oljeselskapet, ved at hele operasjonen tar kortere tid.

Og Smidth er svært fornøyd med de erfaringene selskapet har gjort seg på den første riggen, hvor systemet har vært i bruk siden i sommer.

– Det har fungert over all forventning, nesten for godt til å være sant.

Teknologidirektøren tror likevel det vil være lenge til det kan være snakk om full automatisering av boreoperasjoner.

– Men jeg håper at vi i neste generasjon rigger kan redusere antall boreoperatører fra tre til én.

Les også: Norsk oljeservice setter nye rekorder i utlandet. Neste år kan det være over

Det nye integrerte kontrollrommet samler alle systemene, med unntak av boresystemet, i ett rom. Det gir bedre oversikt, samtidig som de trenger færre ansatte til å følge med. Ina Steen Andersen

Samler kontrollsystemene

Det integrerte kontrollrommet er en annen nyvinning på den oppjekkbare riggen. Her er alle kontrollsystemene, med unntak av boresystemet, samlet i ett rom.

– Dette er helt nytt, men mange vil nok spørre seg om hvorfor dette ikke er gjort før. Det er en liten ting, som kan spare besetning, men samtidig gi bedre overblikk og bedre beslutningskompetanse, sier Smidth.

Dette er også ett av flere ledd for å bedre sikkerheten ombord. Et stort hoveddekk er et annet.

– Med et så stort dekk har vi plass til å bruke gaffeltrøkk. Dette kan da redusere mengden kranløft med 25 prosent. Dette gir en sikrere operasjon fordi kranløft potensielt kan føre til ulykker, noe vi også ser igjen i statistikken vår over uønskede hendelser, forklarer han.

Også overhengskonstruksjonen på riggen er større enn normalt, 33,5 meter. Slik kan de nå flere brønner, uten å måtte flytte på riggen.

Les også: Derfor treffer Lundin dobbelt så ofte som de andre leteselskapene

Overhengskonstruksjonen er større enn vanlig, 33,5 meter lang, og kan derfor nå flere brønner uten at riggen må flytte på seg. Ina Steen Andersen

Milliardinvestering

Maersk Interceptor og dens tre søsterrigger har til sammen en prislapp på 2,4 milliarder amerikanske dollar.

Det tilsvarer nesten 16 milliarder norske kroner med dagens kurs.

Alle fire er konstruert primært for norsk sokkel, og vil tilføre omkring 1000 nye arbeidsplasser når alle er i drift. De to siste er forventet levert i 2015 og 2016.

– Dette er en stor investering for Maersk, men vi tenker langsiktig. En rigg har gjerne 25 års levetid. Så selv om situasjonen i bransjen kan være alvorlig for et selskap som oss, så tror vi at vi leverer det riktige produktet til markedet, sier administrerende direktør i Maersk Drilling, Claus V. Hemmingsen.

Lange kontrakter

Det hjelper nok også på at alle de fire riggene har kontrakter, til det direktøren beskriver som gode rater, i fire-fem år fra ferdigstillelse.

Han har også tro på at markedet vil bedre seg.

– Vi har jo sett at det har vært lavere aktivitet nå, og vi tror nok dette nivået vil vedvare en periode. Samtidig er dette en bransje som går i bølgedaler. Så vi tror markedet vil komme tilbake med nye interessante prosjekter, påpeker Hemmingsen.

Les også:

Mens Statoil og leverandørene kutter, fortsetter andre oljeselskaper oppbemanningen

– Statoils sparemodus kan gjøre Lundin til operatør på Sverdrup

Her skal oljearbeiderne måles før de får sette seg i helikopteret