Sjøtesting av Pieter Schelte utenfor Daewoo-verftet ved Okpo i Sør-Korea. (Foto: Allseas)

PIETER SCHELTE

Nå er gigantskipet som skal løfte Yme sjøsatt

Pieter Schelte er snart klart til levering.

Pieter Schelte

  • 382 meter langt og 124 meter bredt.
  • Mellomrom mellom skrogene: 122 meter langt og 59 meter bredt.
  • Løftekapasitet for plattformdekk 48.000 tonn.
  • Løftekapasitet for stålunderstekk 25.000 tonn.
  • Åtte dieselgeneratorer leverer totalt 95 MW til 12 thrustere.
  • Maksfart 14 knop.

Det enorme løftefartøyet som neste sommer skal  hente Yme-plattformdekket i Nordsjøen og frakte det til skroting er snart ferdig. I sommer har spesialskipet blitt sjøtestet utenfor Daewoo-verftet i Okpo, Sør-Korea.

– Fartøyet skal etter planen forlate Daewoo-verftet i løpet av to til tre uker, opplyser kommunikasjonsrådgiver Jeroen Hagelstein i Allseas i en epost til Teknisk Ukeblad.

Det 382 meter lange og 124 meter brede spesialskipet skal etter planen komme til Rotterdam i løpet av desember.

Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb

Kan løfte på åtte sekunder

Det første kommersielle oppdraget for skipet blir å fjerne Yme-plattformdekket.

Neste sommer skal spesialskipet kutte de tre jekkbare beinene på Yme, løfte plattformdekket og frakte det til opphugging på Lutelandet i Fjaler.

Pieter Schelte kan på få sekunder løfte store plattformdekk. Skipet har et system med åtte hydrauliske armer som griper tak i plattformbeinene.

«Etter at alle forberedelser er utført og Pieter Schelte er ballastert og i posisjon for løfting vil selve løftet kunne gjennomføres på under et minutt (antatt 8 sekunder)», skriver Talisman i avslutningsplanen for Yme som ble sendt til myndighetene i vår.

Les også: Yme har stått forlatt i over to år. Nå skal 100 mann klargjøre skrotingen

Her løfter den enorme katamaranen Pieter Schelte bort Yme-plattformen fra de kappede beina.
Her løfter den enorme katamaranen Pieter Schelte bort Yme-plattformen fra de kappede beina. Faksimile

Kan løfte i store bølger

Yme-plattformdekket er omtrent bare småtterier av hva Pieter Schelte kan ta hånd om. Spesialskipet kan totalt løfte 48.000 tonn, Yme MOPUen som skal fjernes veier omtrent 13.000 tonn.

– Vi har vurdert denne løsningen til å være den sikreste og beste måten å fjerne Yme-plattformen på, fortalte kommunikasjonssjef Grethe Elise Foldnes i Talisman tidligere til Teknisk Ukeblad.

Skipet kan gjennomføre løfteoperasjoner i bølger opp til 3,5 meters høyde, ifølge Allseas. Løftearmene kompenserer for bevegelser horisontalt og vertikalt.

Les også: Kjempeskipet Dockwise Vanguard kan løfte 117.000 tonn. Nå vil eieren bygge enda større

– Vanskelig test

I Nederland venter omfattende testing av spesialfartøyet før det setter kursen mot Nordsjøen. Edward Heerema, som eier sveitiske Allseas, uttalte tidligere i høst at Yme-fjerningen vil bli krevende.

– Dette kommer til å bli en vanskelig test, fordi plattformen er ustø, på grunn av svakhetene i designen, sa han til oljemagasinet OE Digital.

Pieter Schelte skal også ta hånd om Shells tre Brent-plattformer på britisk sektor i Nordsjøen. Plattformdekkene her veier mellom 16.000 og 30.000 tonn.

Forsinket

Opprinnelig skulle Pieter Schelte bli levert fra verftet tidligere, men Allseas bestemte seg i 2012 for å gjøre skipet syv meter bredere. Dermed økte prislappen med 140 millioner euro, ifølge Upstream.

Da beslutningen ble tatt, var allerede de to skrogene sveiset sammen og de måtte skilles.

Etter utvidelsen har spesialfartøyet plass til de fleste av innretningene i Nordsjøen i det 59 meter brede mellomrommet mellom de to skrogene. Men ikke alle.

Allseas planlegger et fartøy som er enda større enn Pieter Schelte. Illustrasjonen viser det nye skipet foran Pieter Schelte.
Allseas planlegger et fartøy som er enda større enn Pieter Schelte. Illustrasjonen viser det nye skipet foran Pieter Schelte. Allseas

Vil bygge større

Derfor har Allseas planer for et løftefartøy som er enda større enn Pieter Schelte. Det nye fartøyet, som foreløpig bare er på tegnebordet, skal kunne løfte 72.000 tonn.

Bredden på denne katamaranen blir 160 meter, mot Pieter Scheltes 124 meter.

Allsea vil ta en investeringsbeslutning etter at Pieter Schelte er ferdig med sin første jobb, ifølge OE Digital.

Allseas Pieter Schelte flyby H264 Widescreen 1280x720 from B3D on Vimeo.

Les også:

Er ineffektive ingeniører årsaken til høye kostnader i Nordsjøen?

Så lang tid bruker oljeingeniørene på å nå millionlønn

Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn