Slik opererer den: Boredekks-robot overgir drill bit (borekrone) til roughneck, som skrur drill bit på borestrengen.
Prototyp: Fullskala prottypen på Forus har gjennomgått over 200 demonstrasjoner.
KAN FJERNSTYRES: Boreroboten kan fjernstyres fra kontrollrom, om nødvendig.

ROBOTIC DRILLING SYSTEMS

Robotene tar over oljeboringen

 

Robotic Drilling Systems

  • Tidligere Seabed Rig
  • Har utviklet en autonom robotisert borerigg for ubemannete boreoperasjoner.
  • Riggen skal kunne plasseres på nye, så vel som eksisterende boreinstallasjoner på land og offshore.
  • Det ubemannede systemet bruker autonome roboter som kan fjernstyres i 3D.
  • De robotiserte systemene skal også kunne implementeres på den allerede patenterte havbunnsriggen, Seabed Rig, som er skreddersydd for boring i arktiske områder.
  • Oljeselskapene Shell, Statoil og Conoco-Phillips som er hovedsponsorer av teknologien.

 

STAVANGER: Det vesle, norske selskapet Seabed Rig har vært en favoritt i oljebransjen i noen år.

Selskapet sprengte mentale grenser ved å introdusere sin Utvikler verdens største robot borerigg som kan stå på havbunnen.

I mai i år skiftet selskapet navn til Robotic Drilling Systems, og 100 nye millioner kroner skal investeres i å kvalifisere teknologien.

Nå håper Robotic Drilling Systems å tjene penger på å kommersialisere delteknologier mens de videreutvikler sitt fullskala boresystem.

– Vi har sett at vi kan bruke robotteknologi på landrigger og konvensjonelle offshorerigger. Det er et enklere og mer nødvendig steg å gå, før vi tar det hele ned på havbunnen, sier administrerende direktør i Robotic Drilling Systems, Lars Raunholt, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Her gjør Statoil noe ingen andre har gjort før

Store muligheter

Selskapet har sett store forretningsmuligheter i mellomfasen de nå er inne i.

– Derfor har vi også skiftet navn, for å vise kjernekompetansen vår, nemlig robotteknologi. Folk kjenner Seabed Rig godt, men vi har mye mer enn det. Den robotiserte teknologien kommer inn alle steder i oljeindustrien. Nå snakkes det også om å sette inn roboter for å inspisere utstyr, sier Raunholt.

På Forus utenfor Stavanger står en fullskala prototype av boreriggen, og over 200 demonstrasjoner er fullført for å demonstrere potensialet. De neste to og et halvt årene skal boreroboten videreutvikles til et kommersielt produkt.

Les også: Professor kjøpte motorsag for å sage på 2000 meters dyp

Sparer penger og skader

– I 2014 skal vi være kvalifisert med et fullt robotisert boredekk som kan brukes i Nordsjøen, sier Raunholt.

Teknologien kan ifølge direktøren spare selskapene for både penger og skader.

– Dersom en rigg eller et system stenges ned i et par minutter, kan det fort bli svært dyrt. Vi sier at en av våre roboter er tjent inn på boringen av én brønn. Det er penger å spare for operatørene, i tillegg til at det gir et verdifullt HMS-aspekt. Man slipper folk som går inn i såkalt rød sone, i og med at en robot gjør jobben med å koble sammen rør og klargjøre for boring, forklarer Raunholt.

Les også: Slik blir havbunnsfabrikken

Nasa-avtale

For kort tid siden inngikk selskapet en avtale med Nasa-selskapet JPL for å gjøre robotene enda mer autonome.

– Fremtidsvisjonen er at systemene blir helt autonome. Avtalen vi har med Nasa og JPL går ut på at vi bruker softwaren de har utviklet til sine Mars-fartøyer på våre boreroboter, sier Raunholt.

Da selskapet startet opp i 2005, var drømmen å løse oljeselskapenes arktiske utfordringer.

– Den gangen var det mye snakk om Arktis, men så ble det stille en stund. Nå har interessen blusset opp igjen, og vi ser at de samme problemene ikke er løst ennå. Vi har også et prosjekt gående hvor vi jobber konkret med Arktis, og fokuserer på problemstillinger og teknologier som kan brukes der, sier Raunholt.

Les også: NASA lærer av norsk oljeindustri

Roboter løser utfordringene

I Arktis er værvinduet lite på grunn av mørke, is, lange avstander og kulde. Det koster enorme summer å få utstyret på plass. Robotic Drilling Systems borerigg skal i teorien kunne stå under isen og trenger lite vedlikehold.

– Sikkerhetsmessig går det mye på prosedyrer. Man må ha skikkelige sikkerhetssystemer og sørge for 99,9 prosent pålitelighet når man borer en brønn, sier Raunholt.

Han mener roboter vil kunne løse industriens teknologiutfordringer. Nå merker selskapet at interessen er på plass blant selskapene.

– Vi er fortsatt ydmyke og innser at dette er et langt prosjekt. Nå skal vi gjøre oss kommersielle og delkvalifiserer teknologier. Så må vi vokse i markedet og dernest kommer havbunnsriggen, sier Raunholt.

Les også:

Statoil tredobler arktisk forskning

Øver på oljevern med 75 kubikkmeter popkorn

Statoil tror på flere storfunn

Denne dingsen finner olje ved å lage lyn