Dypvannssveis: Sveiseroboten som ble brukt på havbunnen er den første i verden av sitt slag. (Bilde: Statoil)
Statoil har plassert en stor beskyttelsesstruktur over t-koblingen for at det skal være mulig for fiskebåter å tråle over den. (Bilde: Statoil)
Mye utstyr: Dekket på Skandi Arctic var fullt av utstyr i forbindelse med operasjonen.
Sveiserobot: Denne klemmen ble festet på gassrøret før man gikk inn med sveiseroboten.

HOT TAP PÅ ÅSGARD

Her gjør Statoil noe ingen andre har gjort før

Stort sveisegjennombrudd under vann.

Dette har Statoil gjort <br />på Åsgard-feltet:

  • Selve «hot tap»-løsningen består enkelt forklart av en stor enhet med en T-kobling og store klammer som festes på røret.
  • Ved hjelp av en spesiell gass og induksjon blir atmosfæren inni koblinge­n tørket slik at man kan gå inn med en sveisemaskin.
  • Maskinen sveiser på innsiden, og seks sveisesømmer sørger for at koblingen forblir tett.
  • Deretter kan man gå inn med en boremaskin gjennom en ventil og utføre selve hot-tap operasjonen hvor man borer hull inn til det gassførende hovedrøret. Dermed er hot-tap tilkoblingspunktet klart, og man koble til en ny rørledning som transporter gass inn i det opprinnelige hovedrøret.

  • Det er Statoil’s rørledningmiljø ved Pipeline Repair System (PRS) basen i Haugesund som har ledet hot-tap utviklingsprosjektet. Ved denne basen, som Statoil opererer på vegne av flere rørledningsoperatører i Nordsjøen, har man en mengde spesialutstyr og spisskompetanse for å utføre utbygging, modifikasjon og reparasjon av offshore rørledninger

 

 

Fredag 24. august var det en spent stemning om bord på verdens største dykkeskip Skandi Arctic.

Selv om det lå flere år med forberedelser og testing bak, satt prosjektleder Kjell E. Apeland på nåler i 20 lange minutter mens den spesialbygde sveiseroboten sveiset fast et grenrør på et gassrør fullt av gass under høyt trykk.

– Vi var helt sikre på at det ikke var noe fare med tanke på gassen inni hovedgassrøret. Sveisingen har ikke nok energi til at det skulle bli problematisk. Men det var første gang i verden noe slikt ble gjort, så det er klart det var spennende, sier han.

Sveiset sammen rør

Den såkalte «hot-tap»-operasjonen ble utført på 265 meters dyp på Åsgard-feltet. For at plattformen skal kunne ta imot gass fra den store undervannskompressoren som skal ins­talleres på feltet, var det nødvendig å koble på et T-stykke på hovedgassrøret.

Statoils krav til sikkerhet og regularitet krever at grenrør skal sveises, eller ha en metallbasert tetning for å ha tilstrekkelig levetid. Det er ikke nok med gummipakninger.

Og ettersom det ikke skal brukes dykkere på over 180 meters dyp, måtte operasjonen gjøres fjernstyrt med en undervannsrobot og sveisemaskin.

 

Les også:

Slik blir havbunnsfabrikken

– Dette er verdens mest innovative prosjekt  

Stort marked

Apeland mener den vellykkede operasjonen vil åpne et stort marked for fjernstyrte «hot-tap»-operasjoner.

– Tidligere måtte man tenke ut på forhånd hvor man skulle ha grenrør. Dette er både kostbart og krevende ettersom man ikke vet hvor man vil ha behov for nye ledninger i fremtiden. Nå kan man koble seg på hvor man vil på rørledningen, og det gir en helt annen fleksibilitet og store besparelser.  Teknologien er kvalifisert for bruk ned til 1000m vanndyp, sier han.

Statoil har plassert en stor beskyttelsesstruktur over t-koblingen for at det skal være mulig for fiskebåter å tråle over den. Statoil

27 datamaskiner på bunn

Hele offshoreindustrien følger spent med på Statoil og leverandørenes banebrytende arbeid­ på havbunnen på Åsgard.

– Det er stor interesse. Men i Houston har jeg opplevd at det er noen som sperrer opp øynene og synes dette virker veldig fremmed. De er vant med enklere hydraulisk utstyr,

og de lurer på hva vi skal med alt dette high-tech-utstyret. Det er i realiteten 27 datamaskiner med 118 sensorer og ethernet vi tar ned på havbunnen når vi utfører selve «hot-tap»-­boreoperasjonen. Den nye sveisemaskinen har tilsvarende kontrollsystem og instrumentering. Det er altså som et helt kontorlandskap med datamaskiner under vann. Hele dekket på Skandi Arctic var fylt med utstyr for å gjennom­føre denne ene operasjonen, forklarer Apeland.

Les også:

Nå skal oljeriggene software-testes

Statoil vil installere 4D-seismikk på Grane  

Mange års forberedelser

Sammen med Technip og underleverandøren Deep Ocean har Statoil forberedt seg i årevis på det grensesprengende prosjektet på Åsgard-feltet i Norskehavet.

Ingen ting kunne overlates til tilfeldighetene. Utstyret ble testet på et simuleringsgassrør i Sognefjorden og det ble utført en generalprøve i Nedstrandfjorden.

Alt fungerte perfekt. Men marginene er små, og selve sveiseoperasjonen går så fort at man må være ytterst oppmerksom.

– Den totale sveisetiden er rundt 20 minut­ter. Hver runde tar rundt tre minutter, og dette gjentas seks ganger. Selve sveiseprosessen er preprogrammert og overvåkes online av et software-basert monitoreringssystem. Sveiseoperatøren kan justere posisjonen på sveisen med en halv millimeter om gangen dersom det trengs justeringer, forklarer Apeland.

Hva blir det neste?

Han har jobbet med hot tap siden han begynte i Statoil i 1999. Nå er han i mål og vet ikke hva han skal finne på.

– Det er alltid noe nytt å ta fatt i. Men akkurat nå vet jeg ikke hva som er det neste, sier han og ler.

Les også: Her er Statoils flytende testlab

Slik kan Norge bli ledende på undersjøisk kraftforsyning

Statoil på hjernejakt

Statoil hevder verdensrekord

Skal følge boreoperasjoner fra smarttelefonen