Transoceans rigg Deepwater Horizon var full av datafeil før eksplosjonen som førte til at riggen sank i april 2010. (Bilde: US Coast Guard)
Tester rigger: Marine Cybernetics har testet nesten 90 rigger og skip så langt. HIL-testing er en forsikring. 60 prosent av feilene opp­dages ikke i tradisjonell testing.
Risiko: – Det er mye penger involvert i dette, og stor risiko forbundet med å miste kontrollen over disse systemene, sier João Cabral, direktør for drift og vedlikehold av boreriggene i Petrobras.
Interesse: Markedet viser stor interesse for adm.dir. Stein Eggan og Marine Cybernetics' teknologi.

HIL-TESTING PÅ SOKKELEN

Nå skal oljeriggene software-testes

Norsk selskap først med avansert software-testing offshore.

  • IT

Oljerigger og boreskip blir stadig mer komplekse, med kompliserte kontrollsystemer for alt fra posisjonering, energiforsyning og boreoperasjoner.

Softwareproblemer i disse kontrollsystemene er i dag en av hovedårsakene til nedetid på riggene. Dette er svært kostbart for oljeselskapene og kan i verste fall utgjøre en fare, både for miljø og menneskeliv.

Det norske selskapet Marine Cybernetics er det første som tilbyr avansert software-testing, såkalt HIL-testing, til oljerigger og boreskip i offshoresektoren.

Les også: It-gransking av oljeselskapene: Varsler ikke om datafeil

Mye nedetid

En internasjonal undersøkelse fra Athens Group viser at nye rigger har 15 prosent nedetid det første året, og at softwareproblemer er hovedårsaken.

Softwaresystemene er dårlig integrert og dårlig testet, og de som opererer systemene mangler erfaring.

I Brasil har selveste Petrobras nå fattet interesse for den norske pioneren, og nylig arrangerte selskapet et næringslivsseminar i Rio de Janeiro med langt større oppslutning enn på et tilsvarende seminar i Houston.

Tungvektere som Petrobras, Transpetro, OSX og norske selskaper som Siem Offshore, Subsea7, Statoil og DNV var på plass.

– Du kan si at det har skjedd et digitalt big bang i offshoresektoren de siste årene. Alt kontrolleres i dag av software, og vi har gått fra slegge til romskipsteknologi på få år. Marine Cybernetics ble etablert i 2002 med det formål å luke ut softwareproblemer som i verste fall kan føre til at menneskeliv går tapt, og som allerede har forårsaket kollisjoner og black-outs, sier Stein Eggan, administrerende direktør i Marine Cybernetics.

Les også: Transoceans rigg full av datafeil

Ulike leverandører

Kontrollsystemene på riggene leveres ofte av ulike leverandører, og det testes sjelden i forkant hvordan disse vil reagere når de settes i operasjon side om side. Marine Cybernetics bygger replikaer av kontrollsystemene, og kan på denne måten teste hvordan de fungerer sammen.

Ved å simulere ulike kommandoer klarer selskapet å luke ut bugs og andre feil som potensielt kan få alvorlige konsekvenser seinere. Såkalt HIL-testing er ikke Marine Cybernetics sin oppfinnelse, men det norske selskapet var det første som tilbød denne type testing til offshoresektoren.

Tall fra det brasilianske oljeselskapet Petrobras viser at det er 40 prosent nedetid på selskapets nye rigger den første måneden, og en stor del av dette skyldes bugs og feil i kontrollsystemene om bord. Derfor har Petrobras inkludert HIL-testing i spesifikasjonene av de 35 drillskipene som selskapet skal få bygget i Brasil.

Det betyr at Marine Cybernetics kan stå overfor sitt store gjennombrudd i Brasil.

Les også: Mangelfulle it-rutiner på norsk sokkel

Kontrollfeil

– Det var vi som startet med dette og tok det offshore. Petrobras tar dette på alvor, og at Petrobras har inkludert HIL-testing i spesifikasjonene for de 35 boreskipene som skal bygges i årene fremover, er også årsaken til at Marine Cybernetics etablerte seg her i Brasil. Det fins noen andre selskaper som tilbyr noe lignende, men ingen tilbyr så sofistikert testing som det vi gjør. Nylig leverte vi inn et pristilbud til Keppel Fels som skal bygge seks såkalte «semi-submersible» borerigger i Brasil, og vi venter nå på en avgjørelse, forteller Eggan.

Les også: Skal følge boreoperasjoner fra smarttelefonen

Stor risiko

Deltakerne på seminaret så også ut til å la seg sjarmere av Marine Cybernetics høyteknologiske framstøt, og Petrobras var særlig tungt representert på seminaret. De har funnet svært mye olje på dypt vann i Brasil de siste åra.

– Denne typen testing vil bli stadig viktigere i bransjen. Riggene blir stadig mer komplekse, og vi opererer på stadig dypere vann. Vi går også lenger ut offshore enn tidligere, og for Petrobras er det svært viktig å teste disse systemene før de settes inn i operasjon. Vi håper at våre leverandører finner en måte å garantere at systemene fungerer som de skal. På grunn av de logistiske utfordringene dette innebærer kan nedetid bli veldig langvarig for oss. Det er stor risiko forbundet med å miste kontrollen over disse systemene, sier João Cabral, direktør for drift og vedlikehold av boreriggene i Petrobras.

Les også:

Sliter med dekning til trådløse instrumenter  

– Vi trenger mer ekstrem teknologi

Brasil kan gi Norge flere oljeingeniører

Åpnet verdens største offshore simulatorsenter