STORT: Simulatorsenteret har flere rom med ulike simulatorer som opereres samtidig. (Bilde: Ole K. Helgesen)

Åpnet verdens største offshore simulatorsenter

  • Olje og gass

Perth: Det blir trangt selv i verdens største offshoresimulator når norske og australske pressefolk, rådgivere og delegater presser seg frem for å se statsminister Jens Stoltenberg styre supplyskipet trygt inn til boreriggen Eirik Raude. Mange lurer på om gulvet beveger seg. Men det virker bare sånn.

– Det er imponerende hvor ekte det ser ut, sier Stoltenberg i det en av teknikerne gjør været dårligere.

Bølgetoppene blir hvite og regnet høljer ned. – Godt vi sitter inne, slår han fast.

Effektiv opplæring

I det andre førersetet sitter Peter Collier med den omfattende tittelen «Minister for Energy; Training and Workforce Development; Indigenous Affairs in the Government of Western Australia». Han har altså ansvar for både energi og opplæring i Vest-Australia.

– I denne regionen kan mangelen på arbeidskraft stige til 150.000 til 200.000 arbeidere innen få år. For å redusere arbeidskraftmangelen, er det viktig å sørge for at opplæring av personell blir så effektiv så mulig. Det er akkurat det denne simulatoren gjør, sier han.

Styrer skuta: Jens Stoltenberg sier ikke nei til å prøve det mest avanserte utstyret innen simulatorteknologi.
STYRER SKUTA: Jens Stoltenberg sier ikke nei til å prøve det mest avanserte utstyret innen simulatorteknologi. Ole K. Helgesen

– Utstillingsvindu

Collier og Stoltenberg har nettopp stått for den formelle åpningen av det nye senteret. Den norske statsministeren mener det er et utstillingsvindu for avansert norsk offshore og maritim teknologi.

– Erfaringen som er bygget opp gjennom 40 år med offshorevirksomhet på norsk sokkel har bidratt til å danne den mest avanserte maritime klyngen i verden. Norge har den nest største flåten av supplybåter. Den består av 500 skip, og den er mest moderne og har høyest standard. Farstad Shipping er en del av dette partnerskapet, sier Stoltenberg.

Han understreker at simulatoren vil bidra til å øke sikkerheten for mannskapene offshore.

Norsk partnerskap

Det er ikke bare Farstad Shipping som står bak det nye senteret i Australia. I 2004 gikk Farstad Shipping sammen med Rolls-Royce Marine, Marintek og Høgskolen i Ålesund for å utvikle et opplegg for trening av krevende offshoreoperasjoner. Sammen opprettet de selskapet Offshore Simulator Centre AS (OSC) i Ålesund.

Ifølge administrerende direktør i Farstad Shipping, Karl-Johan Bakken, er OSC verdensledende innen 3D visualisering. Teknologien brukes i det nye senteret i Perth.

– Det aller meste i dette senteret er norskutviklet, forteller han.

SIMULERING: Boreriggen Eirik Raude kan sees i bakgrunnen. OKH

Størst i verden

OSC har allerede en lignende simulator i Ålesund, men det nye senteret i Perth er mye større.

– Alt er større med denne simulatoren. Det er flere systemer, flere elementer og mer omfattende programvare, sier Bakken.

Treningsopplegget ved senteret i Perth er utviklet i samarbeid med Høgskolen i Ålesund, og kompetansen fra Norge skal videreføres til instruktørene ved det nye senteret i Perth. Stoltenberg lurer på hvor lang tid det tar å lære opp et mannskap på senteret.

– Det avhenger av hva man skal gå gjennom. Dersom det dreier seg om rene basisferdigheter, kan et mannskap gjennomføre opplæringen i løpet av en uke, forteller en av kurslederne.

Krevende situasjoner

Det er flere simulatorer i senteret. Den avanserte simulerings- og visualiseringsteknologien skal gi omfattende opplæring i spesielt krevende offshoreoperasjoner.

– Simulatorene opererer i sanntid, og hele mannskap får muligheten til å trene sammen på samspill i komplekse situasjoner og få et realistisk bilde av situasjonen på dekk, på broen og i maskinen, står det i OSCs eget informasjonsmateriale.

IMPONERT: - Det er imponerende hvor ekte det ser ut, sier Stoltenberg om Farstad Shippings offshore simulatorsenter i Perth, Australia.

Mange elementer

Treningssenteret inneholder blant annet to komplette ankerhåndterings- og supplybåtsimulatorer, en kransimulator, en vinsjesimulator, en maskinromsimulator og et komplett treningssenter for dynamisk posisjonering (DP).

Hver av ankerhåndteringssimulatorene består av en skipsbro som inneholder alle relevante tekniske systemer, som manøvreringssystemer, kartsystem, navigasjon, radar, radiokommunikasjon og styring av vinsjesystemer.