INDUSTRI

Punger ut for militært redningshelikopter

Sea King-erstatteren skal registreres militært. Det gir en dyrere løsning, advarer helikopterleverandør.

27. nov. 2012 - 07:13
Vis mer

Før jul skal de fire produsentene som konkurrerer om å levere Norges nye redningshelikopter levere inn sine anbud.

Hva slags helikopter som skal erstatte Sea King, avgjøres fredag 6. september 2013, rett før stortingsvalget mandagen etter.

Både Sikorsky og Eurocopter har en enorm sivil helikopterflåte tilknyttet oljeindustrien i Norge, noe som på papiret kan gi stordriftsfordeler for 16 ekstra sar-helikoptre av samme type.

Vanskelig å hente synergier

Det vil i januar fly hele 31 Sikorsky S-92A i Norge. Eurocopter har 12 EC225 i Norge, hvorav fire er i sar-versjon, i tillegg til en rekke andre eldre Super Puma-versjoner.

Men slike gevinster kan bli vanskelige å hente ut: Det ble tidlig klart at redningstjenesten fortsatt skal opereres av Forsvaret. Senere i anbudsprosessen er det vedtatt at helikoptrene i tillegg skal registreres militært.

Dersom redningshelikoptrene fløy på sivilt register, ville det vært enklere å oppnå synergier med den store offshoreflåten.

– Når du går inn på militært register, kan du ikke uten videre plukke av en komponent som for eksempel en motor og sette dette på et sivilt helikopter. Men det finnes løsninger på dette, selv om det vil kreve ekstra å få på plass, sier Ivar Eie i Aircontactgruppen, som representerer Sikorsky i Norge.

Les også:

Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter

– Valgte fire rotorblader for å spare vekt og kostnader  

Mindre verdt

Flere aktører, blant andre NHO Luftfart, har overfor Teknisk Ukeblad påpekt at sivil registrering vil gjøre omsetning av brukt utstyr enklere og slik sørge for at flåten kan moderniseres underveis. Det vil si unngå å låses til de samme sar-maskinene i nye 50 år.

På den andre siden har Forsvaret overfor TU påpekt det «absurde» i at den militære avdelingen 330-skvadron skal underlegges sivil luftfartsmyndighet.

Mens sivil luftfart forholder seg til Luftfartstilsynet, er det Generalinspektøren for Luftforsvaret (GIL) som er luftfartsmyndighet for militær flyging.

Det lar seg gjøre å overføre et helikopter fra militært til sivilt register, gitt at det er sivilt sertifisert, men i verste fall kan det kreves at maskinen plukkes fullstendig fra hverandre og overhales.

Eie har selv erfaring med at thailandske AS332 L2, som hadde fløyet utelukkende på militært register, ble verdsatt til én million dollar i stedet for 8–10 millioner dollar per stykk på grunn av registreringsomkostningene.

Arne Gytri i Aircontactgruppen mener eventuelle synergier ligger an til å bli langt større med Sikorsky enn med det kommende kystvakt- og fregatthelikopteret NH90 som også er kandidat til å bli redningshelikopter. Gytri påpeker at NH90-ene bare vil ha en tidel av mengden flytimer per år sammenlignet med offshorehelikoptrene.

Ivar Eie (t.v) og Arne Gytri i Aircontactgruppen.
Arne Gytri i Aircontactgruppen mener eventuelle synergier ligger an til å bli langt større med Sikorsky enn med det kommende kystvakt- og fregatthelikopteret NH90 som også er kandidat til å bli redningshelikopter. Gytri påpeker at NH90-ene bare vil ha en tidel av mengden flytimer per år sammenlignet med offshorehelikoptrene.Ivar Eie (t.v) og Arne Gytri i Aircontactgruppen. Per Erlien Dalløkken

Les også:

Norge får se lite til dette superflyet

Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre  

Fullpakkede helikoptre

Det er et firesifret antall detaljerte krav som stilles til helikopterleverandørene og som ligger til grunn for deres anbud som skal leveres om en måned.

Et overordnet krav er at redningshelikopteret innen to timer etter at alarmen går skal kunne nå fram til 20 nødstedte som befinner seg 150 nautiske mil utenfor grunnlinjen (som i de fleste tilfeller vil være rundt 200 nm fra basen) og hente disse opp igjen i løpet av en halvtime og returnere til et trygt sted på land.

Sikorsky mener at Nawsarh indirekte stiller krav til lasterampe på grunn av kravet om at helikopteret skal gå fra en konfigurasjon til en annen i løpet av 15 minutter.

Lasterampen er nyttig ved redningsinnsats til sjøs (rits), brannslokking til sjøs med til dels mye stort utstyr, og eventuelt redning i fjellet på vinteren, der det kan være formålstjenlig å frakte med seg snøskuter.

Kabinstørrelse kan også spille en rolle i konkurransen ettersom den norske redningstjenesten skal ha fire mann i kabinen, i tillegg til to i cockpit. Det er flere enn i de fleste andre sammenlignbare tjenester.

– Jeg har lest de norske kravspesifikasjonene, og tro meg: Den norske 330-skvadronen skal frakte med seg eksepsjonelt mye utstyr, sier Stephen Sammataro, som er senioringeniør i Sikorskys S-92-program.

Les også:

11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor

Super Puma settes på bakken

Hun reddet fire liv da propellen falt av

Dette bombeflyet skal fly i 30 år til

Overdreven tro på helikopterteknologi  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.