BYGG

Milliardene ruller på Follobanen

Prisen ligger foreløpig på 23,5 milliarder.

KOSTBAR TUNNEL: Follobanen får en 19,5 kilometer lang tunnel.
KOSTBAR TUNNEL: Follobanen får en 19,5 kilometer lang tunnel.
8. okt. 2012 - 19:35
Vis mer

Ved å bygge dobbeltspor mellom Oslo og Ski skal det bli mulig å tilbakelegge distansen på 11 minutter.

Les også: Skal bruke åtte år på bygging av 10 km dobbeltspor

Milliardene ruller

I 2008 ble prislappen på Follobanen anslått til 11,9 milliarder. Planen var å bygge ett dobbeltsporet tunnelløp for 200 km/t.

Etter anbefaling fra Jernbaneverket valgte Samferdselsdepartementet en løsning med to atskilte tunnelløp, noe som økte kostnadsoverslaget til 13,7 milliarder. 

I februar i år oppjusterte Jernbaneverket kostnadsoverslaget til 18 milliarder

Dette skyldtes blant annet at nye anbefalinger om høyere fart (250 km/t) krevde større tunnel, i tillegg til at man trengte et mer omfattende signalanlegg og andre jernbanetekniske løsninger enn først antatt.

Jernbaneverket fornøyd

I Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag foreslår regjeringen å bevilge 827 millioner kroner til prosjektet nytt dobbeltspor Oslo - Ski i 2013.

Kommunikasjonsleder for Follobanen, Katrine Kjelland, sier til Teknisk Ukeblad at Jernbaneverket er fornøyd med dette beløpet. 

Follobanen omfatter bygging av et dobbeltspor på 22 kilometer mellom Oslo S og Ski stasjon, med innføring av Follobanen til Oslo S.

Den 19,5 kilometer lange tunnelen får to atskilte løp.

Forslag til reguleringsplan er utarbeidet og skal være sluttbehandlet ved årsskiftet 2012/2013.

Les også: Derfor går klokka på Oslo S «feil»

Kan bli dyrere

Kostnadsanslaget, justert for kronekursen, ligger nå på 23,5 milliarder kroner. Men Jernbaneverket utelukker ikke at kostnadene kan stige ytterligere.

Endelig kostnads- og styringsramme vil bli fastlagt i forbindelse med gjennomføringen av ekstern kvalitetssikring (KS2) av detaljplanen. Dette skal legges frem for Stortinget høsten 2013.

Byggestart planlegges i 2014, og prosjektet kan tidligst være ferdig ved utgangen av 2019.

Prosjektdirektør for Follobanen, Erik Smith, har tidligere vært ansatt i Norsk Hydro og ledet blant annet utbyggingen av aluminiumsverket Qatalum i Qatar til 30 milliarder kroner.

– Med byggestart om to år er det vel naturlig å spørre om Follobanen blir billigere enn Quatalum?

– Nei, det er ikke et naturlig spørsmål, sier Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket.

– Men vi husker jo at Gardermobanen gikk på en kostnadssmell?

– Det stemmer. Når vi holder på med denne typen prosjekter kan vi aldri avskrive muligheten for at kostnadene kan bli endret, sier Nikolaisen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Follobanen får ekstern prosjektstyring

Grundige analyser

Administrerende direktør i Rådgivende ingeniørers forening (RIF), Liv Kari Hansteen, sier til Teknisk Ukeblad at hun ikke har studert Follobanen i detalj, og derfor bare kan uttale seg på generelt grunnlag.

– Risikodelen i planleggingen av tunnelen blir omfattende og kostbar for Follobanen, fordi det er kommet nye krav til blant annet rømningsveiser. Kostadsanalysene til Jernbaneverket ser imidlertid ut å være grundige, sier Hansteen.

Les også:

NSB vil ha Oslotunnel før 2030

Derfor lammes togtrafikken av småfeil

– Skal være operasjonell 99 prosent av tiden

Slik oppgraderes Oslo S  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.