NSBs tog skal få flere spor å kjøre på i Østfold. (Bilde: Illustrasjon:NSB)

ØSTFOLDBANEN

Skal bruke åtte år på bygging av 10 km dobbeltspor

Østfoldbanen rustes opp.

Regjeringen bevilger penger til dobbeltspor og tunnel på en 10 kilometer lang strekning på Østfoldbanen.

De 10.000 meterne skal være klare til bruk om åtte år.

Fire spor

Planen er ikke ny. I 2008 ble det kjent at den skal omfatte en 10 kilometer lang strekning fra Sandbukta nord for Moss til Såstad i Rygge. Strekningen får dobbeltspor hele veien.

Det blir 1 kilometer med fire spor ved Moss stasjon, og tunnel på strekningen sørover fra Moss stasjon til Såstad.

Det gjenstår å se hvilken sum regjeringen bevilger på statsbudsjettet, melder NRK. Men foreløpige analyser fra Jernbaneverket anslår en total kostnad på 5 milliarder kroner.

Etter det NRK erfarer, kan detaljplanleggingen starte neste år.

InterCity

Dette er en god start på utbygging av InterCity-triangelet mellom Lillehammer, Skien og Halden, mener informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket.

– Med dette prosjektet får vi sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Rygge. Da er vi på god vei til Fredrikstad. Ikke minst vil dette bidra til å starte utbyggingen av InterCity-nettet med dobbeltspor, sier han.

Onsdag meldte TV 2 at regjeringen setter av 50 millioner kroner som oppstartsbevilgning på Bergensbanen. Planen er at dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen skal stå ferdig i 2018 til en prislapp på 3,2 milliarder kroner.

Les også:

Derfor går klokka på Oslo S «feil»

Er det greit at bompengene dine går til jernbane?

Kun 13 vil studere jernbane

Derfor lammes togtrafikken av småfeil