VIL INSPIRERE: Jalal Fahadi og Miriam Meling er to av Alfas 200 rollemodeller. De blir inspirert av å inspirere andre til å studere realfag. Nå håper de at flere vil gjøre det samme. (Bilde: Maria Amelie)
VIL INSPIRERE: Jalal Fahadi og Miriam Meling er to av Alfas 200 rollemodeller. De blir inspirert av å inspirere andre til å studere realfag. Nå håper de at flere vil gjøre det samme. (Bilde: Maria Amelie)

ROLLEMODELLER FOR REALFAG

Jakter på 800 ingeniørforbilder

Vil du være en rollemodell for ungdommen?

Alfa Rollemodellbyrå

  • Alfa eies av Renate-senteret, som er Kunnskapsdepartementets nasjonale senter for realfagsrekruttering.
  • Målet er å styrke realfagenes stilling i samfunnet og øke rekrutteringen av ungdom­ til realfaglige utdanninger og yrker.

 

– Jeg valgte å studere fysikk fordi jeg hadde engasjerende lærere på videregående, sier Miriam­ Meling, foreleser i entreprenørskap på Universitetet i Oslo.

– Det samme her. Jeg hadde en veldig bra og kul kjemilærer og valgte å studere kjemi på NTNU, tilføyer Jalal Fahadi, ingeniør fra Statoil.

Disse lærerne har ført til at de selv ønsker å inspirere andre til å satse på realfag.

Fahadi og Meling er ikke de eneste. Hele 200 personer fra næringslivet og ulike studier i realfag og teknologi er med i staben til rollemodellbyrået Alfa.

De planlegger å rekruttere 800 rollemodeller til.

Les også: Dette er Norges mektigste teknologer

Knuser nerdemyter

Gjennom å holde foredrag på ungdomsskoler og videregående skoler knuser de fordommer om nerdete ingeniører.

– Du kan virkelig utgjøre en forskjell ved å holde foredrag for ungdom. Jeg pleier å fortelle litt om kjemi og hvilke jobber jeg har hatt i Stat­oil. Mange elever lurer på hvor mye en ingeniør tjener. Da pleier jeg å svare at det viktigste er ikke å bli rik, men å gjøre det du trives mest med, sier Fahadi.

Han kommer også med eksempler på at ingeni­øryrket kan omfatte alt fra kreftforskning til å bygge vindturbiner.

Ifølge Fahadi tror mange elever at å være ingen­iør er usosialt og kjedelig. Derfor har han i sine presentasjoner med bilder og historier som viser fellesskapet og hvor kreativt man kan jobbe.

Les også:

Spill deg til gratis ingeniørutdanning

Flere toppledere er teknologer  

Faglig tyngde

Meling har en bachelorgrad i fysikk og en master­grad i innovasjon og entreprenørskap. Med støtte fra Tekna gjennomførte hun i 2008 en film, «To på tur», som nå brukes i realfagsrekruttering og foredrag.

– Det er mange elever som sier at de vil bli noe i media uten noen konkret forestilling om hva det innebærer. I mine foredrag prøver jeg å forklare at realfag er noe mer enn å bare sitte og løse oppgaver alene. Man kan bidra til en bedre verden ved å skape en smartere teknologi, takket være realfag, sier Meling.

Hun mener at faglig tyngde vil være viktig i fremtidens arbeidsliv, og at det ikke holder med å bare studere økonomi eller markedsføring. Man bør også studere realfag.

– Når folk skal velge hva de vil studere, holder det ikke med en brosjyre eller en reklameplakat. Sluttresultatet er i stor grad påvirket av dem rundt deg. Ingeniører må gjøre mer selvreklame og vise bredden av hva man kan jobbe med som en ingeniør, sier Miriam Meling.

Les også: 

– Næringslivet bør støtte realfag like mye som idrett

Lærerne må bli kvitt matteangsten  

Jobber på dugnad

Rollemodellbyrået Alfa ble startet i september 2011, og har på drøyt et år rekruttert 200 rollemodeller.

– Det er veldig viktig med inspirerende rolle­modeller som kan fortelle elever hvor spennende og gøy ingeniøryrket kan være, sier Lovise­ Landsem i Alfa.

Rollemodellene får ikke betalt for å holde foredrag, og det er gratis for skoler å bestille dem. Det hele er basert på dugnadsånd.

– Gevinsten er å inspirere ungdom og oppnå rekruttering til egen bransje på sikt.

Les også: Derfor er elever i Singapore nummer én i matte

Trenger 800 til

– Nå satser vi offensivt på rekruttering av flere rollemodeller. Vi planlegger å rekruttere 800 til, slik at vi har cirka 1000 personer til sammen. Tilbakemeldingene fra skolene har vært veldig positive, sier Landsem.

De nye rollemodellene skal letes frem over hele Norge, og representere ulike bransjer innenfor realfags- og teknologibaserte yrker.

– Det ville vært flott å få med flere fra distrikts­norge som jobber med teknologi, natur­vitenskap og realfag. Det kan være fra næringslivet eller kommunesektoren. Vi rekrutterer hovedsakelig unge personer, men når folk er gode på å formidle og inspirere spiller ikke alder­ noen rolle, sier Landsem.

– Vi gjennomfører ikke auditions. Den som føler at de har lyst og mot til å prøve, må bare bli med.

Les også:

Her er studentenes drømmejobber  

Derfor øker siviløkonomene lønnen mer enn sivilingeniørene

– Norsk skole lar seg styre for mye av Pisa-undersøkelsen

Toppelevene får egen mattebok