A350-900 XWB MSN-001 på sin første luftetur på egne hjul - vei fra Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken (FAL) i Blagnac utenfor Toulouse. (Bilde: Airbus)
A350-900 XWB MSN-001 på sin første luftetur på egne hjul - vei fra Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken (FAL) i Blagnac utenfor Toulouse. (Bilde: Airbus)
A350-900 XWB MSN-001 på sin første luftetur på egne hjul - vei fra Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken (FAL) i Blagnac utenfor Toulouse. (Bilde: Airbus)

AIRBUS A350 XWB

Her triller A350 ut av hangaren

Det nye Airbus-flyet har vært ute av hangaren for første gang.

Mandag trillet den første Airbus A350 XWB, MSN-001, ut av hangaren på egne hjul.

Imidlertid var det ikke snakk om en såkalt «rollout» i vanlig forstand.

Flyet har kun blitt kjørt fra en monteringshangar til en annen, nærmere bestemt fra den såkalte Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken i Blagnac utenfor Toulouse.

Les mer om A350:

Første flygbare A350

Ny Airbus tar form

Mye testing gjenstår

A350-kroppen består av tre seksjoner som produseres i Saint-Nazaire og Hamburg og flys inn til Blagnac med fraktflyet Airbus Beluga.

På Stasjon 50 settes de de tre skrogdelene sammen, pluss nesehjul.

MSN-001 er nå ferdig på Stasjon 40 hvor vinger og haleparti er montert, parallelt med kabin- og elektriske installasjoner («power on»).

For døra nå står testing av flyets hydrauliske system. De elektriske og hydrauliske systemene skal være ferdig innstallert ved årsskiftet med påfølgende uker med systemtesting.

Les også:

Denne blir større enn Kjos-lineren  

Flygigantene krangler om prosenter  

Første flygning

MSN-001 er det første flyet som skal testes i lufta. Fra før har Airbus bygget to skrog som aldri skal fly, men som blant annet skal gjennom utmattingstester på bakken.

Etter at MSN-001 er ferdig på stasjon 30 gjenstår det mye testing knyttet til sertifisering før flyet skal males og få sine to Rolls-Royce Trent XWB-motorer - hver med en viftediameter på tre meter og skyvekraft på inntil 97 000 pund (431 kN).

A350-900 vil bestå av 62,5 tonn Kompositt-konkurrentene (53 prosent av tomvekten som produsenten oppgir til 118 tonn).

Etter planen blir det jomfruferd med A350-900 i midten av 2013. Flytypen skal settes i trafikk (EIS) i andre halvår 2014.

Les også:

Vingefeil koster to milliarder

Airbus tilbyr "tjukkas-seter"

Dropper minstemann

Samtidig kan det tyde på at den minste A350-varianten, 800, er i ferd med å bli mindre og mindre attraktiv for enkelte flyselskap. Eller rettere sagt at de største versjonene frister mer.

Siste indikasjon på det var at A350-lanseringskunden Qatar Airways mandag varslet at de har omgjort sin bestilling på 20 A350-800 til større varianter. Bestillingen er fortsatt på 80 fly totalt, nå fordelt på 43 A350-900 og 37 A350-1000.

Den største versjonen er planlagt å komme sist, i 2017, men markedstrenden kan føre til at denne prioriteres foran 800-versjonen.

Flere flysaker:

Se Natos Awacs-fly på tokt

Fra spadetak til ferdig fly på tre år

Nytt liv for MD-80

Dette skal unngås med kameraer

Ett fly i ti tusen eksemplarer

Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon

– Vi skal fly langt fryktelig billig