United Airlines har bestilt 100 Boeing 737 Max 9 og blir først med den største varianten av fjerde generasjon 737. (Bilde: Boeing)
Boeings såkalte "dual feather winglet"-konsept. Vingene får altså et større effektivt vingespenn uten at vingene er for lange til at Max-varianten kan parkere ved dagens 737-gater, og uten at flyet påføres altfor mye ekstra vekt. Vingetippene er kløvd i to, med en oppoverbøyd og en nedoverbøyd del. (Bilde: Boeing)
Boeing 737 Max 9 i United-drakt. (Bilde: Boeing)
United har bestilt 50 slike 737-900ER i påvente av at 737 Max 9 blir produksjonsklar. (Bilde: Boeing)

BOEING 737

Ett fly i ti tusen eksemplarer

Nok en milepæl for verdens desidert mest solgte passasjerfly.

En ny gigantordre på den remotoriserte og mer effektive fjerde generasjon 737 gjør at Boeing igjen skriver historie.

Over ti tusen

Da United Continental Holdings i går skrev under en bestilling på 150 737-er til en verdi av 14,7 milliarder dollar, passerte Boeing samtidig et rundt tall i ordreboka:

Teller man med alle varianter, fra Lufthansa overtok den første 737-100 i 1968 og fram til i dag, har Boeing akkumulert 10 039 bestillinger på flytypen.

Og bestillingene materaliserer seg i leveranser:

Før jul rullet 737 nummer 7 000 ut fra sluttmonteringsfabrikken i Renton, Washington.

Les også: 7 000 er tallet for Airbus og Boeing

De største

Den siste bestillingen er på 100 eksemplarer av den nye 737 Max 9 og 50 eksemplarer av 737-900ER.

Dette er de største 737-ene. 737-900ER er 2,6 meter lengre enn 737-800 (42,1 meter mot 39,5 meter), kan frakte mer drivstoff (nesten 30 000 liter mot 26 000 liter i 737-800), og har en maksimal takeoffvekt (MTOW) på 86 tonn mot 79 tonn på 737-800, ifølge produsenten.

CFM56-7BE leverer 28 400 pund skyvekraft - 1 000 pund (4,4 kN) mer enn den nokså identiske motoren på 800-flyene.

På sensommeren i fjor bestilte Delta 100 slike fly som blant annet skal erstatte en rekke eldre 757-200 og faktisk noen 767.

Les mer her: Satser på digre 737-er

Lanseringskunder

United, som målt i antall ruter er verdens største flyselskap, blir nordamerikansk lanseringskunde på 737 Max 9.

Mens Norwegian er lanseringskunde på 737 Max i Europa, er det som vanlig Southwest som blir aller først med 737 Max. Selskapet var lanseringskunde også på både 737-300, 737–500 og 737–700.

Indonesiske Lion Air var lanseringskunde på 737-900ER og mottok det første flyet sommeren 2007.

Samme selskap flesket til skikkelig for fem måneder siden og bestilte ytterlgiere 230 737-er.

United har bestilt 50 slike 737-900ER i påvente av at 737 Max 9 blir produksjonsklar.
Samme selskap flesket til skikkelig for fem måneder siden og bestilte ytterlgiere 230 737-er.United har bestilt 50 slike 737-900ER i påvente av at 737 Max 9 blir produksjonsklar. Boeing

Les også:

Tidenes største for Boeing

Norwegian først med ny 737  

13 og 8 prosent

Som Teknisk Ukeblad skrev tidligere denne uka, er det mange tall som kastes fram av pr-folkene i både Seattle og Toulouse når det gjelder å beskrive framskrittene de gjør med sine remotoriserte smalbuksfly.

Slik lyder den ferskeste beskrivelsen fra Boeing om Max-versjonen i forhold til dagens 737 NG og den kommende A320 Neo fra Airbus:

– Max reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp med 13 prosent og opprettholder 8 prosent lavere driftskostnader enn konkurrenten.

Les også:

Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon

Fanger løpske fly

Slik blir nye Gardermoen

Derfor er det så lange toalettkøer på Gardermoen