EMAS FLYSYSTEM

Fanger løpske fly

Første norske flyplass får system som stopper fly som ikke klarer å bremse på rullebanen.

EMAS heter systemet som nå er i ferd med å bygges på Kristiansand lufthavn Kjevik.

Lettbetongblokker

EMAS står for «Engineered Material Arresting/Arrestor System» og består av et nettverk av blokker i lettbetong som knuses og bremser ned flyet. Med minimale skader på fly og risiko for passasjerene.

I videoen over kan man se amerikanske luftfartsmyndigheters (FAA) tester med et Boeing 727.

Systemene skreddersys til hver enkelt lufthavn. På Kjevik blir EMAS-blokkene lagt ut i 90 meters lengde i hver ende av rullebanen.

EMAS er spesielt egnet på lufthavner der det  ikke er tilstrekkelig plass til sikkerhetssoner i hver ende av rullebanen.

På Kjevik er det sårbart marint miljø i begge ender av den cirka 1 900 meter lange rullebanen.

Vanlig ulykkesårsak

Utforkjøring av rullebane ved avgang eller landing er en av de vanligste ulykkesårsakene i luftfarten, også her til lands.

Et eksempel er ulykken på Stord lufthavn Sørstokken 10. oktober 2006. Her var det et BAe 146-200 fra færøyske Atlantic Airways som kjørte utfor rullebaneenden og deretter tok fyr. Fire av de 16 om bord omkom i ulykken.

Les om havarikommisjonens rapport i denne artikkelen:

Fortsatt ubesvarte spørsmål etter Stord-ulykken  

Ifølge Avinor er EMAS installert på over 70 lufthavner i USA og har forhindret en rekke ulykker.

Tre på JFK

Her er FAAs skryteliste over EMAS-fangst:

  • Mai 1999: Saab 340 kjørte utfor rullebaneenden på JFK i New York
  • Mai 2003: McDonnel Douglas MD-11 fraktfly kjørte utfor rullebaneenden på samme flyplass
  • Januar 2005: Boeing 747 kjørte utfor rullebaneenden, også dette på JFK
  • Juli 2006: Dassault Falcon 900 kjører utfor rullebaneenden på Greenville Downtown Airport i South Carolina
  • Juli 2008: Airbus 320 kjører utfor rullebaneenden på O'Hare i Chicago
  • Januar 2010: Bombardier CRJ-200 kjører utfor rullebaneenden på Yeager Airport i Charleston, West Virginia
  • Okitober 2010: Gulfstream IV kjører utfor rullebaneenden på Teterboro Airport i New Jersey

Kun på Kjevik

Teknisk Ukeblad var blant dem som fikk presentert EMAS på Flyoperativt forum for drøyt to år siden. Det tok altså ikke så lang tid før Avinor kom på kundelista.

Ifølge Avinor koster det 70-80 millioner kroner å legge EMAS på Kjevik.

Arbeidet startet på sørenden av rullebanen natt til 3. juli. I løpet av høsten skal også nordenden sikres med systemet.

Avinor har per i dag ikke planer om å investere i EMAS på andre lufthavner.