Den 21 meter lange fremre skrogdelen av A350 XWB MSN1 er nå på plass i Toulouse. (Bilde: Airbus)
Over sommeren starter monteringsarbeidene på MSN1 som etter planen skal på jomfruferd om ti måneder. (Bilde: Airbus)
Inne i denne A350-en er det ingen cockpit. Det skyldes at dette eksemplaret er bygget for statisk testing. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Denne A350-en skal aldri fly. Det er det ene av to testfly som ble bygget før første flygende eksemplar, MSN1, nå skal bygges. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Slik fraktes flydelene fra Airbus-fabrikkene rundt om i Europa inn til sluttmonteringslinjene i Blagnac like utenfor Toulouse. Airbus Beluga er et ombygd A300-600. (Bilde: Airbus)

AIRBUS A350 XWB

Første flygbare A350

Delene begynner å falle på plass for Airbus.

Det er nå under et år til Airbus A350 XWB etter planen skal fly for første gang.

Nå begynner flyet, MSN1, å ta form:

Tre digre skrogdeler

Denne uka ble fremre del av skroget levert til sluttmonteringsfabrikken (FAL) i Toulouse.

Dette er en 21 meter lang seksjon som er bygget på airbusanlegget i Saint-Nazaire og deretter fløyet med et Beluga transportfly til Toulouse.

Airbus melder at frontseksjonen skal monteres sammen med midtseksjonen og den bakerste delen av flykroppen over sommeren.

Teknisk Ukeblad fikk en omvisning på A350-fabrikken for et par måneder siden.

Her fikk vi gå inn i det ene av to fly som er bygget for testformål.

Les også: Ny Airbus tar form

Bygges mer effektivt

Flyet som nå monteres, et A350-900, er det tredje flyet som bygges men altså det første som skal i lufta.

Ifølge Airbus sparer de 30 prosent tid i sluttmonteringsprosessen på A350 sammenlignet med A330/340. Blant annet på grunn av at de jobber mer parallelt enn sekvensielt som tidligere.

I 2018 skal fabrikken ha rate 10, som betyr at den leverer ti fly i måneden.

På dette tidspunktet vil det ta 2,5 måneder fra delene kommer inn til Toulouse til det ferdige flyet flyr ut igjen. Airbus har tradisjon for å gjøre mest mulig utenfor sluttmonteringen, all kabling for eksempel.

Inne i denne A350-en er det ingen cockpit. Det skyldes at dette eksemplaret er bygget for statisk testing.
På dette tidspunktet vil det ta 2,5 måneder fra delene kommer inn til Toulouse til det ferdige flyet flyr ut igjen. Airbus har tradisjon for å gjøre mest mulig utenfor sluttmonteringen, all kabling for eksempel.Inne i denne A350-en er det ingen cockpit. Det skyldes at dette eksemplaret er bygget for statisk testing. Per Erlien Dalløkken

Den største i 2017

På A350 XWB er mesteparten av skroget og vingene (unntatt ribbene) laget i karbonfiber.

Det er likevel unntak: Vingeforkant og snute er laget i aluminium-litium-legering og motorfestene er laget i titan. I strukturen er det fortsatt mye stål (seks prosent av flyets vekt).

Første flyging er berammet til ti måneder fra nå, med første leveranse (EIS) et år etter det igjen.

Den største versjonen, A350-1000, som skal konkurrere med Boeing 777, kommer ikke før i 2017.

– Ja, vi må tåle et par år der Boeing har større tilgjengelighet enn oss i dette markedssegmentet, sier operativ sjef John Leahy i Airbus.

Les også: Airbus skal lage 50 fly i USA årlig

Konkurranse

Samtidig er det ikke utenkelig at A350-1000 etter hvert vil møte konkurranse av en redesignet B777.

Leahy er imidlertid skeptisk og sier han tviler på at Boeing har 5-6 milliarder dollar i utviklingspenger som brenner i lomma.

Han mener dessuten at A350-1000 vil kunne konkurrere med en ny versjon av Triple Seven.

Men Boeing har i tillegg 787 Dreamliner i sin portefølje. Det sier Airbus at de er komfortable med og viser til etterspørselen etter A330 - en flytype som er utviklet mye på 20 år.

For eksempel hadde A330-300 i 1992 maksimal avgangsvekt (MTOW) på 212 tonn. Om tre år kommer den med 240 tonn MTOW. Det medfører at rekkevidden med 300 pax om bord har økt til 5 950 nautiske mil. Det er 2 000 nm lengre enn 1992-versjonen.

A330-produksjonstakten øker fra sju fly i måneden i starten av 2008 til elleve fly per måned i 2014.

Les også: Ett fly i ti tusen eksemplarer

Flygigantene krangler om prosenter

Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon

Her kan du bo i en Boeing 747

Slik blir nye Gardermoen