Air India mottok sin første Boeing 787 mandag. Dette var den første Charleston-bygde dreamlineren. Fabrikken skal øke produksjonskapasiteten til tre fly i måneden om et drøyt år. (Bilde: Alan Marts)
Air India har bestilt 27 Boeing 787-8 Dreamliner. De mottok de to første i Washington i september og den tredje i South Carolina mandag. (Bilde: Alan Marts)
Dreamlifter brukes til å frakte 787-deler fra blant annet Sør-Carolina til Everett, Washington. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

BOEING 787 DREAMLINER

Fra spadetak til ferdig fly på tre år

På noen områder imponerer B787 Dreamliner med leveringshastighet.

Boeing 787 Dreamliner har måttet tåle mye kritikk på grunn av forsinkelser.

Da er det rett og rimelig at også Boeings industrielle bragder blir rapportert.

Som denne: Den amerikanske flyprodusenten har nå levert et ferdig fly fra en fabrikk som ikke fantes for bare tre år siden.

Les også:

– Vi skal fly langt fryktelig billig

Flygigantene krangler om prosenter  

To sluttmonteringslinjer

Sluttmonteringsfabrikken (final assembly line – «FAL») i North Charleston, Sør-Carolina ble påbegynt i november 2009.

Første fly rullet ut av hangaren allerede i april i år.

Under tre år etter det første spadetaket på anlegget, er flyet nå levert.

Dette er den tredje av til sammen 27 bestilte B787-er til Air India, og ble overlevert på en seremoni 5. oktober.

Les også: Nytt vingedesign skal spare drivstoff Norsk teknologi omfavnes av Airbus Norwegian sikrer seg to nye Dreamlinere

Komposittfabrikk

På B787 er skroget satt sammen av tønneformede kompositter i ett stykke.

Boeing South Carolina, tidligere Vought Aircraft Industries, produserer, integrerer og monterer midtre og bakre seksjon.

Les også: Feilmontering på Dreamliner

Disse fraktes deretter med Dreamlifter (ombygd B747-400 med hele 1 841 m3 lastekapasitet) til sluttmontering i Everett nord for Seattle i Washington, eller rett borti hogget til den nye FAL-en.

Dreamlifter brukes til å frakte 787-deler fra blant annet Sør-Carolina til Everett, Washington.
lastekapasitet) til sluttmontering i Everett nord for Seattle i Washington, eller rett borti hogget til den nye FAL-en.Dreamlifter brukes til å frakte 787-deler fra blant annet Sør-Carolina til Everett, Washington. Per Erlien Dalløkken

I vekt består en 787 av cirka 50 prosent karbonfiber og andre kompositter, 20 prosent aluminium, 15 prosent titan, 5 prosent stål og ti prosent andre metaller/legeringer.

I volum er komposittandelen et sted mellom 70 og 80 prosent.

Les også: Kompositt-konkurrentene

Første 787: – Dette er luftfartshistorie

28 levert

Boeing 787 fløy første gang i desember 2009.

I skrivende stund er 28 eksemplarer av flytypen levert.

Disse opereres av fem forskjellige selskaper: All Nippon Airways (ANA), Japan Airlines, Ethiopian Airlines, LAN og altså Air India.

Fikk du med deg disse flysakene?

Dette ubemannede flyet har større vingespenn enn en 737

Verden trenger 32.550 passasjerfly

Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet

Ta heisen opp i flyet

SAS-pilot slakter Gardermoen