Den planlagte 787-10 er nesten tolv meter lengre enn dagens versjon, 787-8. (Bilde: Boeing Graphics)
Her er til sammenligning B787-8, som produseres i dag og som Norwegian har bestilt. (Bilde: Boeing Graphics)

BOEING 787-10 DREAMLINER

Denne blir større enn Kjos-lineren

Boeing planlegger kjempeversjon av 787 Dreamliner.

Det er godt mulig at Bjørn Kjos og Norwegian vil tilby de billigste inngangsbillettene til Dreamliner fra mai neste år. Men selskapet vil (foreløpig) ikke by på billettene til de største 787-ene.

Boeing planlegger en versjon av Dreamliner som er nesten tolv meter lengre enn dagens, 787-8, som Norwegian har bestilt.

Langdistanseflyene til Norwegian vil med sine 291 seter bli blant industriens mest tettpakkede B787-8:

– Vi skal fly langt fryktelig billig  

Opprinnelig fire versjoner

Da Boeing lanserte 787 Dreamliner i 2004, var det med fire planlagte versjoner: 787-3, 787-8, 787-9 og 787-10.

787-3 ble strøket, og hittil er det kun 787-8 og 787-9 som er besluttet bygget.

787-8 er den versjonen som først ble satt i produksjon og som flyr nå.

Boeing er i ferd med å montere den første forlengede versjonen. 787-9 skal etter planen leveres tidlig i 2014.

Norwegian først med ny 737  

Ett fly i ti tusen eksemplarer

Flygigantene krangler om prosenter  

6-7 år fram

Nå har Boeing nettopp startet diskusjoner med flyselskaper og leasingselskaper om 787-10-versjonen.

Ifølge Aviation Week er samtalene under forutsetning av at Boeing-styret faktisk vedtar å lansere programmet.

Boeing har som kjent mange andre parallelle utviklingsløp gående, blant annet 737 Max, en mulig oppgradert 777 og tankflyet KC-46A (basert på 767).

Tidsskriftet anslår at første 787-10 kan leveres i 2018/2019.

Les også: Nytt vingedesign skal spare drivstoff

56,7 meter

De som er mer interessert i lave billettpriser enn i selve flyene i seg selv, har kanskje inntrykk av at dreamlinerne er enormt digre fly.

Men selv om det ganske riktig er et bredbuksfly, altså med to midtganger, er 787-8 med sine 56,7 meter ikke et spesielt stort langdistansefly.

For eksempel er 787-8 kortere enn alle versjoner av A330/A340 og selvsagt også B747 jumbojet og «superjumboen» A380.

Les også:

Airbus tilbyr "tjukkas-seter"

Vingefeil koster to milliarder  

62,8 meter

Der 787-8 er 56,7 meter langt, blir 787-9 forlenget med 20 fot og får dermed en lengde på 62,8 meter.

787-10 skal forlenges ytterligere 18 fot, og blir dermed 68,3 meter langt. Dette vil til sammenligning gjøre passasjerflyet så vidt litt lengre enn A340-500 (67,9 m).

Flyet vil få oppgraderte versjoner av dagens motorer, GEnx og RR Trent 1000.

Les også:

Nå flyr Dreamliner med GE-motorer  

Fra spadetak til ferdig fly på tre år

Her passerer 7 millioner kofferter hvert år

Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet  

Nytt liv for MD-80