En MD-90 fra SAS tar av fra Gardermoen 8. oktober 1997 i forbindelse med en markering av at det var et år til OSL skulle åpne. (Bilde: Greve, Jan)

MCDONNELL DOUGLAS MD-80

Nytt liv for MD-80

MD-80 skal fly noen år til - uten kabinvinduer.

McDonnell Douglas MD-80 er en flytype som har sine tilhengere.

Både fordi den i manges øyne ser bra ut og fordi den regnes som behagelig å være passasjer i.

Men det blir stadig færre av dem på vår kant av verden.

Om du i framtida ikke kan sitte på i flyet selv, kan kanskje varene du bestiller på Ebay få haik med et MD-80.

MD-80SF

Aeronautical Engineers (AEI) er nå i ferd med å sluttføre arbeidet med å bygge om det første MD-80 til transportfly.

Selskapet har jobbet med prosjektet i tre år, og prototypen var i lufta for første gang for ei drøy uke siden.

MD-80SF vil kunne frakte med seg 21 tonn.

Fortsatt noen igjen

De siste MD-80-flyene fra SAS vil forlate selskapet i løpet av 2013. Da er 45 maskiner solgt.

Disse skal erstattes av nye Boeing 737NG, Airbus 320-serien og etter hvert A320 Neo.

Les også:

SAS får flere Airbus og Boeing

MD-80SF-prototypen fløy første gang i september.
MD-80SF-prototypen fløy første gang i september. AEI

SAS kjøper 30 A320neo  

Den siste MD-80-en til Norwegian ble pensjonert for ganske nøyaktig tre år siden:

Norwegians siste miljøbombe  

Holdt på lenge

AEI holder til i Miami, Florida og regnes som det eldste selskapet som jobber med å konvertere passasjerfly til transportfly.

Selskapet ble stiftet i 1958 og har siden konvertert flytyper som blant annet:

Convair CV 340/440, Douglas DC-8, Lockeed L-1011 Tristar, Boeing 727-100/200 og Boeing 737-200/300/400.

Tverrsnitt av den nye MDF-80SF
Convair CV 340/440, Douglas DC-8, Lockeed L-1011 Tristar, Boeing 727-100/200 og Boeing 737-200/300/400.Tverrsnitt av den nye MD-80SF AEI

Les også:

Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet

Ta heisen opp i flyet

Mustang-flyger spilte russisk rulett

Flyr med frityr