OVERTAR: Norwegian faser ut sine MD80 til fordel for stadig flere Boeing 737-800-fly (bildet). (Bilde: Boeing)

Norwegians siste miljøbombe

  • Motor

I kveld klokken 19.50 lander Norwegian aller siste fly av typen MD80 på Arlanda flyplass ved Stockholm.

Bruker mindre drivstoff

Fra nå av skal flyselskapet kun fly med mer miljøvennlige Boeing 737-fly.

Ifølge selskapet selv halverer de nye 737-800-flyene lydnivået ved take-off, reduserer NOx-utslippene med 43 prosent og CO2-utslippene med 33 prosent, sammenliknet med nevnte MD80.

En MD80 brenner også i snitt drøyt 4.160 liter drivstoff i timen, mens 737-800 nøyer seg med snaut 3.220 liter, ifølge ETurbonews.

Den gule linja viser området utenfor Arlanda hvor MD80 produserer mer enn 80 desibel støy ved takeoff. Den grønne linja viser det samme for 737-800. FOTO: Google/Boeing.

Skifter ut

Norwegian holder for tiden på å bytte ut flyflåten sin. Fra MD80 og 737-300 skal 61 nye Boeing 737-800-fly ta over.

16 av disse er allerede levert, men resten skal leveres gradvis i årene fremover. I 2014 skal alle Norwegians fly være av typen 737-800.

Flyene er designet for å fly korte og mellomlange ruter og tar 186 passasjerer.

Oppkjøpsfly

Norwegian hadde åtte MD80-fly (som er en fellesbetegnelse på flere fly, blant annet MD82, MD83 og MD87) i basen som følge av oppkjøpet av Fly Nordic i 2007.

Disse var registrert i Sverige, og er blitt faset ut gradvis i løpet av de siste to årene.

Hugges opp

Seks av de åtte MD80-modellene Norwegian hadde, er tilbakelevert til Finnair. De har videresolgt dem til det amerikanske selskapet Allegiant.

De to resterende flyene er tilbakelevert til selskapet Alize.

Analytiker Karl Petter Gombrii i Norwegian skriver i en e-post til Teknisk Ukeblad at det er usikkert hva som vil skje med disse, men at de mest sannsynligvis vil bli parkert i ørkenen og etter hvert hugget opp.





Gamle MD80

Norwegian-sjef Bjørn Kjos kaller utfasingen en milepæl både for Norwegian og for miljøet.

– MD80-maskinene er gamle og langt fra tilpasset fremtiden i flybransjen på grunn av utslipp og støy. Jeg er glad for at ingen av de MD-ene som vil være å se på skandinaviske flyplasser fremover tilhører oss. En ny og enhetlig flyflåte er også en grunnpilar i Norwegians arbeid for enda mer kostnadseffektiv drift, slik at vi på den måten fortsatt kan holde billettprisene lave, sier Kjos i en melding.

– Flytrafikken vil bli det mest miljøvennlige