ARJ21 er første passasjerfly fra Comac. Det skulle etter planen vært levert nå, men blir først satt i trafikk mot slutten av 2013. (Bilde: PENG CHEN)
Her er en småskalamodell av passasjerflyet C919. (Bilde: Comac)

BIODRIVSTOFF I PASSASJERFLY

Flyr med frityr

I wokens hjemland skal frityrolje bli flydrivstoff.

Tidligere denne uka fortalte TU om NTNU-studenten som bygde om sin gamle VW Polo til å kjøre på gatekjøkkenrester.

Når det nå jobbes med å bruke samme type avfallsolje til flydrivstoff, er det ikke snakk om hjemmesnekring, men tvert imot flygiganter som står bak:

Nærmere bestemt Boeing og den kinesiske flyprodusenten Comac.

I Beijing

Boeing og Comac åpnet torsdag et nytt forskningssenter i Kina som heter Aviation Energy Conservation and Emissions Reductions Technology Center.

Teknologisenteret samarbeider med kinesiske universitet og forskningsinstitusjoner og er samlokalisert med Comacs forskningsinstitutt Bastri i Beijing.

Første prosjekt er å raffinere brukt frityrolje til biodrivstoff for flyindustrien.

Det handler om å ta fram prosesser for å behandle avfallsoljen for bruk i jetturbiner.

Les også: Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

29 millioner tonn per år

Potensialet ligger klart i dagen: I Kina brukes det om lag 29 millioner tonn frityrolje årlig, mens kinesisk flyindustri konsumerer 20 millioner tonn drivstoff i året.

Som navnet på teknologisenteret tilsier, skal forskningen her dreie seg om å redusere klimagassutslipp.

Det betyr ikke bare å effektivisere flyene og/eller brenne mer bærekraftig drivstoff, men også å legge til rette for at passasjerflyene i størst mulig grad kan fly rett fra A til B.

Derfor er prosjekt to for Boeing og Comac å forske på mer effektiv flytrafikkontrol (ATM).

Les også: Fritt frem for frityrolje i bilen

To modeller på gang

For dem som ikke følger flyindustrien kjempetett, er Comac kanskje et nytt navn.

Dette kinesiske statseide selskapet er i ferd med å utvikle et smalbuksfly som heter C919 og som blir en tanke mindre enn Boeing 737-800 og Airbus A320.

En fullskalamodell av flyet ble første gang vist fram i 2010. Passasjerflyet skal etter planen settes i trafikk i 2016 og vil da være først ute med den nye PW1100G-motoren fra Pratt&Whitney, som også skal under vingene på A320 Neo.

Comacs første fly er det mindre, MD90-baserte flyet ARJ-21 som kraftig forsinket skal leveres først i slutten av 2013 selv om det var i lufta første gang allerede i november 2008.

"ARJ-21 is designed and manufactured in China with our own independent intellectual property rights" heter det på hjemmesidene til Comac. Andre mener basisen kommer fra lisensproduksjon av MD90.
"ARJ-21 is designed and manufactured in China with our own independent intellectual property rights" heter det på hjemmesidene til Comac. Andre mener basisen kommer fra lisensproduksjon av MD90. Comac
Les også:

Kinesisk 737-konkurrent om seks år

Flygigantene krangler om prosenter

Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon