Her er en småskalamodell av et C919 passasjerfly som kinesiske Comac sier skal leveres allerede i 2016. (Bilde: Comac)

Kinesisk 737-konkurrent om seks år

Det er i hvert fall målet til Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) som tirsdag åpnet flyshowet i Zhuhai med å vise fram en fullskalamodell av cockpit og framre del av kabinen på passasjerflyet C919.

Flyet skal være ferdigdesignet i 2012, med jomfrutur i 2014 og sertifisering og levering til de første kundene i 2016.

Et ambisiøst mål når en ser hva slags vanskeligheter veteraner som Boeing og Airbus har hatt med å holde tidsskjema for blant annet B787 og A380.

Comac ble stiftet på forrige luftfartsmesse i Zhuhai for to år siden. I år er "mock-upen" av C919 et av høydepunktene på showet. Foto: Comac Jason Hu

737/A320-konkurrent

Flyet vil i grunnversjon ha plass til 168 passasjerer, maks 190 seter, og en rekkevidde på 3 000 nm.

Dermed går det i direkte konkurranse med smalbuksflyene fra Boeing og Airbus, altså B737-800 og A320/321.

Og ikke minst: Dersom tidsplanen holder, vil C919 være i trafikk rundt ti år før gigantene kommer med neste generasjon kort- og mellomdistansefly.

Airbus, for eksempel, anslår at A30X tidligst kan være på plass i 2025. Dog skal det nevnes at 100-150-seteren fra Bombardier, CSeries, etter planen skal leveres fra 2013.

Les mer i denne artikkelen: Airbus-ingeniørenes drømmefly

Hele Comac-ledelsen på plass i C919-kabinen. Foto: Comac Jason Hu

CFM-motorer

Det vil være feil å beskrive C919 som helkinesisk. Det er stort sett skroget som er utviklet og skal bygges i Kina. På en annen side er kinesisk industri fra før en stor underleverandør til både Boeing og AIrbus. Sistnevnte har sågar en sluttmonteringsfabrikk for A320 i Kina.

Øvrige komponenter og systemer kommer i stor grad fra USA og delvis Europa. For eksempel motorene fra CFM.

Kinesisk kampfly tar USA på senga

Solgte Boeing-informasjon til Kina

Det er nestegenerasjons CFM-motorer, Leap-X, som skal besørge framdriften for C919. Dette er samme motor som Airbus vurderer installert på sin (ennå ikke vedtatte) oppgradering av A320-serien.

Comac sier foreløpig ikke så mye om hvor effektivt C919 skal bli i forhold til konkurrentene.

Oppvisning med ARJ21

Ifølge Comac, har de nå bestillinger på 100 C919-fly fra kinesiske flyselskaper.

På luftfartsmessen i Zhuhai på sørkysten av Kina ble også kortdistanseflyet ARJ21 vist fram på bakken og i lufta.

Comac er i ferd med å sette i produksjon denne 70-100-seteren som minner sterkt om DC-9/MD-80 fra McDonnell Douglas.

ARJ21: Kanskje litt pussig å vise fram et fly i 2010 som er til forveksling likt en maskin som har fløyet siden 1965, altså DC-9. Foto: Comac