Martin Schjølberg bygget inn en egen drivstofftank for renset frityrolje i sin 1991-modell Volkswagen Golf. Helt greit, ifølge Finansdepartementet. (Bilde: Privat)

FRITYROLJE SOM DRIVSTOFF

Fritt frem for frityrolje i bilen

Finansdepartementet vil ikke stikke kjepper i hjulene.

Tidligere denne uken skrev vi om tidligere NTNU-student Martin Schjølberg, som bygde om sin gamle Volkswagen Golf til å kjøre på brukt frityrolje.

Les saken: Kjørte 20000 km på frityrolje

Undret på avgiftene

Han regnet seg frem til at han hadde kjørt rundt 20000 kilometer på frityroljen, som stort sett kom fra gatekjøkkenet Sesam på Samfundet i Trondheim.

“Lukten som kom ut av det tynne eksosrøret minnet meg om en typisk grillfest i parken med mine medstudenter. Det var en merkelig form for søt lukt av grillmat.”, skildret Schjølberg.

Kritiske røster i kommentarfeltet stilte på sin side spørsmål om hvorvidt en slik kjøring vil være avgiftspliktig overfor staten.

Ingen avgift

Det er den ikke, ifølge kommunikasjonssjef Runar Malkenes i Finansdepartementet.

– Så langt har ikke avgiftsmyndighetene tatt stilling til hvorvidt et produkt som omtalt i artikkelen er avgiftspliktig eller ikke. Men vi vil tro at så lenge produktet er ren matolje og ikke profesjonelt framstilt som drivstoff vil det ikke være avgift på det, skriver han i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Dermed er det, i alle fall foreløpig, fritt frem for liknende gjør det selv-prosjekter.

Les også: Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

FN ber USA kutte produksjon av biodrivstoff

Miljø-pimping av bilen er ikke lønnsomt