NASJONAL TRANSPORTPLAN

Vil ha nesten dobbelt så mye firefeltsvei som for fire år siden

Her kommer de.

På fire år har Statens Vegvesen økt ambisjonene om antall kilometer firefektsvei betraktelig.
På fire år har Statens Vegvesen økt ambisjonene om antall kilometer firefektsvei betraktelig. (Bilde: Statens Vegvesen)

Her kommer de.

I år 2050 ønsker Statens Vegvesen å ha 1990 kilometer med firefeltsvei på norske riksveier. Det kommer frem i stamnettutredningen etaten la frem mandag.

Utredningen viser hvordan etaten ser for seg hele riksveinettet i 2050, og skal brukes til utformingen av ny Nasjonal transportplan.

Les også: Trenger 1000 milliarder kroner for å ruste opp norske riksveier

Høye ambisjoner

Da etaten la frem den samme utredningen i 2011 var målet for firefeltsvei de kommende 30 årene 1250 kilometer. Hele 740 kilometer mindre enn det nye målet.

–  I den nye utredningen har vi tatt høyde for at hele E39 er ferjefri. Det vil gi en langt større trafikk enn det vi har på E39 i dag, og dermed behov for mer firefeltsvei, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes.

I 2018 vil det være 785 kilometer firefelts riksveier her i landet. Den største utbyggingen etter dette blir mellom Kristiansand og Nord-Bergen og mellom Ålesund og Molde.

Aksnes sier videre at den forventede befolkningsveksten gjør det helt nødvendig med bredere veier i årene fremover.

–  Befolkningsveksten skal være stor, det regner vi med at den økonomiske veksten vil være og. Den kombinasjonen gir økt trafikk, sier han.

Og legger til at den nye stamnettutredningen i tillegg ser lenger frem i tid enn den fra 2011.

I dag har vi rundt 600 kilometer firefelts motorvei, ifølge Statens vegvesen.

Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet

Riksveinettet i 2050
Vegvesenet har store planer for riksveiene de kommende 35 årene. Grafisk senter/Colourbox/ Statens Vegvesen

Strider mot klimamål

Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, mener de nye målene for antall kilometer firefeltsvei strider imot Stortingets klimamål som sier at 30 prosent av utslippene fra 1990 skal kuttes innen 2020.

– Det er ikke tvil om at en så stor økning i andel firefeltsvei kommer til å øke trafikken kraftig, sier han.

Og viser til et ønske om å skjerpe kravene ytterligere, til et utslippskutt på 40 prosent innen 2030.

– Med nesten en tredobling av antall kilometer firefeltsvei vi har i dag, vil det bli vanskeligere å gjennomføre, påpeker han.

Les også: Dette kan bli Londons nye superbru

Manglende utslippsberegninger

Det er ikke bare Vegvesenets fremtidsperspektiver som bekymrer Haltbrekken. Samtidig som etaten ønsker å forbedre det norske riskveinettet, planlegger Avinor å forbedre tilbudet til sine passasjerer, og legger opp til en dobling av passasjerer innen 2050.

– Det er ikke noe tvil om at den veksten det legges opp til på flytrafikk og tredoblingen av antall kilometer med firefeltsveier kommer til å øke trafikken kraftig, det er helt i strid med klimamålene vi har, sier han.

Og viser til at ingen av etatene hadde tatt hensyn til klimautslipp i sine utredninger.

– Vi har ikke gjort klimaberegninger i disse utredningen, det vil vi gjøre når prosjekter skal prioriteres i NTP, sa Jernbanedirektør Elisabeth Enger under mandagens pressekonferanse der utredningene ble lagt frem.

Les også:

Oljekrisen er en enestående anledning til å bygge veier og jernbaner

Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin

Derfor bruker de tre år på oppgradere to små gater i Oslo sentrum  

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå