Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: Crossrail)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: Crossrail)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: NEIL HALL)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: Crossrail)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: NEIL HALL)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: NEIL HALL)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: Crossrail)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: NEIL HALL)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: NEIL HALL)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: NEIL HALL)
Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, nærmer seg slutten. (Bilde: Crossrail)

LONDONS CROSSRAIL

Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet

Boringen i bilder.

Tunnelboremaskinene er så godt som ferdige med utgravingene under London i forbindelse med byens nye Crossrail-prosjekt.

Totalt har de åtte maskinene gravd ut 40 av 42 kilometer jernbanetunnel i parallelløp, som skal binde sammen knutepunkter i byens jernbanenett.

Les også: Dette kan bli Londons nye superbru

Bildegalleri

Selve boringen skal bli ferdig denne våren, men mye arbeid gjenstår. Tunnelene blant annet sikres, få belysning og bli skinnelagt.

Underveis i prosjektet har nyhetsbyråer og Crossrail tatt en rekke bilder som viser hulrommene maskinen har etterlatt seg. Se disse i bildegalleriet øverst i denne artikkelen.

Bakgrunn: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig

6,2 meter i diameter

Maskinene som har drevet ut tunnelene veier rundt 1000 tonn hver og er oppimot 150 meter lange. Hver uke har hver maskin boret mellom 90 og 150 meter.

De har en rotasjonshastighet på 3,19 rotasjoner per minutt og nominell skyvekraft på cirka 58.000 kilonewton. Diameteren i tunnelene er rundt 6,2 meter.

Les også:

Billige kubehus skal løse boligmangelen i London  

Slik skal de beskytte Venezia mot havet

Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin