Forskning på utslipp fra skip

Vil finansiere forskning med drivstoffavgift - miljøorganisasjoner frykter symbolsk avgift vil hindre strengere tiltak

Internasjonale rederiers forslag om å betale 2 dollar ekstra per tonn drivstoff og opprette et forskningsfond, høster stort sett begeistring.

IMO har ambisjoner om å kutte CO2-utslipp fra skip. Forslaget om et drivstoffdrevet fond i IMO-regi kan være et mulig verktøy.
IMO har ambisjoner om å kutte CO2-utslipp fra skip. Forslaget om et drivstoffdrevet fond i IMO-regi kan være et mulig verktøy. (Foto: Tore Stensvold)
EKSTRA

Internasjonale rederiers forslag om å betale 2 dollar ekstra per tonn drivstoff og opprette et forskningsfond, høster stort sett begeistring.

Like før jul lanserte internasjonale rederiorganisasjoner et forslag om å pålegge alle skip over 5.000 bruttotonn å betale to dollar ekstra, cirka 18 kroner, per tonn drivstoff. Det utgjør mellom 0,3 og 0,5 prosent av prisen på bunkers.

Få tilgang til alle artikler og mer med TU Ekstra

  • Ubegrenset tilgang til tu.nodigi.no og karriere360.no
  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå