Avgifter på elbiler

Vil du kjøpe elbil for mer enn 600.000 kroner? Da må du også betale moms, foreslår Ap

Det er store forskjeller i hvor mye elbileiere må betale i avgifter. Det vil Hadia Tajik i Arbeiderpartiet ha slutt på. (OPPDATERT)

Hadia Tajik foreslår i Arbeiderpartiets alternative budsjett å innføre et tak på momsfritaket for elbiler.
Hadia Tajik foreslår i Arbeiderpartiets alternative budsjett å innføre et tak på momsfritaket for elbiler. (Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix)

Det er store forskjeller i hvor mye elbileiere må betale i avgifter. Det vil Hadia Tajik i Arbeiderpartiet ha slutt på. (OPPDATERT)

– Det er nok fordeler for de pengesterke nå, som til sammen har fått mer enn åtte milliarder i skattekutt siden 2013, sier Tajik til Dagens Næringsliv.

Hun mener det burde være en grense for hvor dyre biler staten subsidierer.

Moms fra 600.000 kroner og oppover

En oversikt fra Finansdepartementet viser at kjøpere av Tesla X må betale 7.770 kroner i avgifter, mens de som kjøper en fossildrevet VW Tourareg må ut med 569.000 kroner i statlige avgifter.

I det alternative budsjettet til Arbeiderpartiet blir et tak på momsfritaket foreslått innført. Det skal gjelde fra elbilene som koster mer enn 600.000 kroner, og momsen skal betales av beløpet over 600.000, skriver avisa.

En bil til 800.000 kroner vil dermed koste 850.000 kroner, mens en bil til 620.000 kroner vil øke i pris til 625.000 kroner.

– Klimaet bryr seg ikke om du kjører en Tesla Model 3, Volkswagen Gold eller en Jaguar. Tesla 3 og Golf havner under grensen, men om du skal ha en Jaguar må du legge i litt ekstra, sier Tajik.

Eksperter: Reduser fordelen for elbilene

Arbeiderpartiet har tidligere foreslått en øvre grense for momsfritak, og Høyres finanspolitiske talsperson Henrik Asheim avviser forslaget igjen. Han utelukker ikke at det kan komme avgifter på elbiler, men står fast på at elbilfordelene skal vare til 2021.

Asheim sa likevel i mai i år at elbilistene måtte være med og betale mer.

– Problemet er at politikken har virket så bra at vi nå har 200.000 elbiler på veiene. De betaler ikke avgifter, ikke moms og mange steder ikke bompenger, sa Asheim til NRK da.

En gruppe forskere fra Nordisk ministerråds forskningssenter Nordregio kom i vår med et klart råd til norske myndigheter om å redusere subsidieringen av elbiler, blant annet for å få flere over på kollektivtransport.

Tidligere i år la Transportøkonomisk institutt (TØI) fram en rapport som tok til orde for å fjerne de fleste bilavgiftene. I stedet bør man bruke veiprising, foreslår TØI.

I Granavolden-erklæringen har de fire regjeringspartiene blitt enige om ikke å røre elbilfordelene før i 2021. Men allerede før stortingsvalget bør regjeringen ha blitt enige om et nytt avgiftssystem, mener Asheim. Han synes veiprising er et godt alternativ. 

Elbilforeningen og NAF reagerer

Både Norsk elbilforening og Norges Automobil-Forbund (NAF) reagerer på forslaget fra Ap.

– Forslaget til Ap vil ramme over 75 prosent av elbilene som hittil er solgt i dette segmentet i år. Det er veldig dårlig miljø- og klimapolitikk å øke avgiftene på disse elbilene og gjøre dem enda mindre konkurransedyktige, skriver Norsk elbilforening i en epost til NTB.

Forbundet viser til at elbiler hittil i år utgjør 44 prosent av nybilsalget. I segmentet større biler er elektrifiseringsgraden 37 prosent.

NAF mener Ap med sitt forslag skaper usikkerhet blant folk som lurer på om de skal kjøpe elbil eller fossilbil.

– Det er altfor tidlig å snakke om å endre avgiftene på elbiler. De er fortsatt ikke konkurransedyktige, fremholder NAF.

Etter publisering er artikkelen oppdatert med reaksjoner fra Elbilforeningen og NAF.

Les også

Kommentarer (80)

Kommentarer (80)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå