ELEKTRISK

El-bilfordelene bør kuttes ut i Norge, mener nordiske forskere

Bør heller øke avgiftene på bensin- og dieselbiler.

I en rapport utarbeidet av tolv forskere anbefales Norge å redusere subsidiene på elbiler og øke avgiftene på bensin- og dieselbiler.
I en rapport utarbeidet av tolv forskere anbefales Norge å redusere subsidiene på elbiler og øke avgiftene på bensin- og dieselbiler. Bilde: Tore Meek / NTB scanpix
14. mai 2019 - 07:11

 

Norge anbefales å kutte elbilfordelene og i stedet øke avgiftene på bensin- og dieselbiler, ifølge en rapport som legges fram tirsdag.

I en rapport fra Nordisk ministerråds forskningssenter Nordregio, som har satt sammen tolv forskere til å gjøre opp status for den nordiske klimapolitikken, kommer det klare råd til norske politikere, skriver VG.

Norge anbefales blant annet å redusere elbil-subsidiene og øke avgiftene på biler som forurenser mer.

Les også

Ringerike: Elbil tok fyr i garasje

TU.no har tidligere laget oversikt over elbilfordelene. Der framgikk det at selv om fordelene forsvant, ville det lønne seg å ha elbil framfor fossildrevet bil. Det er til nå kjent at momsfritaket skal revurderes i 2020.

Mest effektivt

Stadig flere småbarnsforeldre tar i bruk sykkel fremfor bil som transportmiddel når de skal frakte barn til barnehage eller skole.
Les også

Sykkel eller elbil – hva løser klimakrisen?

– Hvis målet er å redusere klimautslippene er det mest effektive å rette tiltakene og avgiftene inn mot bilene som bidrar med de største utslippene, sier postdoktor Katinka Holtsmark ved Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo til avisen.

Hun sier videre at mindre elbilstøtte og dyrere fossile biler kan føre til at folk velger andre løsninger, som kollektivtransport.

Forskerne bak rapporten tilbakeviser også påstandene om at norsk oljeproduksjon vil bli erstattet av oljeproduksjon fra andre land hvis Norge kutter sin produksjon.

Holtsmark sier at dersom Norge ønsker å øke ambisjonene i klimapolitikken, må oljeproduksjonen kuttes. Det vil ikke bedre det norske klimaregnskapet, men det vil kutte de globale utslippene, ifølge postdoktoren.

Tesla Model 3 er blant bilene som produseres i Kina og importeres til Europa. Produsenten varsler nå at prisene vil gå opp i EU.
Les også

Tesla varsler økt pris som følge av EUs Kina-toll

Glen Peters, seniorforsker ved Cicero Senter for klimaforskning, og en av foredragsholderne under årets Nordic EV Summit, sa til TU.no tidligere i år at det ikke er mulig å se elbileffekten i utslippet fra transportsektoren i Norge.

BYD vil få 17,4 prosent straffetoll inn til EU i tillegg til dagens toll på ti prosent. I Norge blir satsen fortsatt null. Bildet er fra TUs test av BYD Tang EV600.
Les også

EU innfører «Kina-toll» på elbiler

– For det første er elbilflåten relativt liten. Men det viktigste er antakeligvis at vi kjører stadig mer. Det blir som når du kjøper et nytt, energieffektivt kjøleskap, og setter det gamle ned i kjelleren hvor det skal fungere som ølkjøleskap. Da har du i praksis ikke redusert energien du bruker på kjøleskap sa Peters i februar.

Elbiler får ikke lenger lov til å benytte seg av kollektivfeltet i Oslo og Akershus.
Les også

Oslo og Akershus: Nå blir det forbudt for elbiler å kjøre her

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.