ELEKTRISK

El-bilfordelene bør kuttes ut i Norge, mener nordiske forskere

Bør heller øke avgiftene på bensin- og dieselbiler.

I en rapport utarbeidet av tolv forskere anbefales Norge å redusere subsidiene på elbiler og øke avgiftene på bensin- og dieselbiler.
I en rapport utarbeidet av tolv forskere anbefales Norge å redusere subsidiene på elbiler og øke avgiftene på bensin- og dieselbiler. Bilde: Tore Meek / NTB scanpix
14. mai 2019 - 07:11

 

Norge anbefales å kutte elbilfordelene og i stedet øke avgiftene på bensin- og dieselbiler, ifølge en rapport som legges fram tirsdag.

I en rapport fra Nordisk ministerråds forskningssenter Nordregio, som har satt sammen tolv forskere til å gjøre opp status for den nordiske klimapolitikken, kommer det klare råd til norske politikere, skriver VG.

Norge anbefales blant annet å redusere elbil-subsidiene og øke avgiftene på biler som forurenser mer.

Les også

Zaptec-sjefen: Fikk 11,4 millioner da han sluttet på dagen av «personlige grunner»

TU.no har tidligere laget oversikt over elbilfordelene. Der framgikk det at selv om fordelene forsvant, ville det lønne seg å ha elbil framfor fossildrevet bil. Det er til nå kjent at momsfritaket skal revurderes i 2020.

Mest effektivt

Bilister i de store byene må belage seg på mer kø i årene som kommer, ifølge forskere.
Les også

Forskere: Venter stor økning i biltrafikken i byområdene

– Hvis målet er å redusere klimautslippene er det mest effektive å rette tiltakene og avgiftene inn mot bilene som bidrar med de største utslippene, sier postdoktor Katinka Holtsmark ved Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo til avisen.

Hun sier videre at mindre elbilstøtte og dyrere fossile biler kan føre til at folk velger andre løsninger, som kollektivtransport.

Forskerne bak rapporten tilbakeviser også påstandene om at norsk oljeproduksjon vil bli erstattet av oljeproduksjon fra andre land hvis Norge kutter sin produksjon.

Holtsmark sier at dersom Norge ønsker å øke ambisjonene i klimapolitikken, må oljeproduksjonen kuttes. Det vil ikke bedre det norske klimaregnskapet, men det vil kutte de globale utslippene, ifølge postdoktoren.

Frank Sve  er en av de fem representantene fra FrP som står bak forslaget om å avvikle Statens vegvesen.
Les også

Vil legge ned Vegvesenet: – Manglende sikkerhetsforståelse

Glen Peters, seniorforsker ved Cicero Senter for klimaforskning, og en av foredragsholderne under årets Nordic EV Summit, sa til TU.no tidligere i år at det ikke er mulig å se elbileffekten i utslippet fra transportsektoren i Norge.

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken mener vi bør ha en diskusjon om det er godt nok med en elbilandel på over 90 prosent.
Les også

OFV-direktøren: – Kan hende det er nok med 95 prosent elbil

– For det første er elbilflåten relativt liten. Men det viktigste er antakeligvis at vi kjører stadig mer. Det blir som når du kjøper et nytt, energieffektivt kjøleskap, og setter det gamle ned i kjelleren hvor det skal fungere som ølkjøleskap. Da har du i praksis ikke redusert energien du bruker på kjøleskap sa Peters i februar.

Okeas Brasse-funn nord i Nordsjøen skal bygges ut og knyttes til den eksisterende Brage-plattformen.
Les også

Bygger ut felt – 24 millioner fat olje og gass

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.