Elektrisk

El-bilfordelene bør kuttes ut i Norge, mener nordiske forskere

Bør heller øke avgiftene på bensin- og dieselbiler.

I en rapport utarbeidet av tolv forskere anbefales Norge å redusere subsidiene på elbiler og øke avgiftene på bensin- og dieselbiler.
I en rapport utarbeidet av tolv forskere anbefales Norge å redusere subsidiene på elbiler og øke avgiftene på bensin- og dieselbiler. Bilde: Tore Meek / NTB scanpix
14. mai 2019 - 07:11

 

Norge anbefales å kutte elbilfordelene og i stedet øke avgiftene på bensin- og dieselbiler, ifølge en rapport som legges fram tirsdag.

I en rapport fra Nordisk ministerråds forskningssenter Nordregio, som har satt sammen tolv forskere til å gjøre opp status for den nordiske klimapolitikken, kommer det klare råd til norske politikere, skriver VG.

Norge anbefales blant annet å redusere elbil-subsidiene og øke avgiftene på biler som forurenser mer.

På tampen av året er det litt over 35.000 plusskunder her i landet. Økningen har avtatt drastisk etter 2023.
Les også:

Norgespris på solkraft: – 50 øre er ikke nok til å redde bransjen

TU.no har tidligere laget oversikt over elbilfordelene. Der framgikk det at selv om fordelene forsvant, ville det lønne seg å ha elbil framfor fossildrevet bil. Det er til nå kjent at momsfritaket skal revurderes i 2020.

Mest effektivt

Det er forståelig at frustrasjonen er høy hos Bane Nor. Unndragelse av informasjon til passasjerene er ikke løsningen på jernbanens utfordringer.
Kommentar

En gigantisk og selvpåført signalfeil

– Hvis målet er å redusere klimautslippene er det mest effektive å rette tiltakene og avgiftene inn mot bilene som bidrar med de største utslippene, sier postdoktor Katinka Holtsmark ved Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo til avisen.

Hun sier videre at mindre elbilstøtte og dyrere fossile biler kan føre til at folk velger andre løsninger, som kollektivtransport.

Forskerne bak rapporten tilbakeviser også påstandene om at norsk oljeproduksjon vil bli erstattet av oljeproduksjon fra andre land hvis Norge kutter sin produksjon.

Holtsmark sier at dersom Norge ønsker å øke ambisjonene i klimapolitikken, må oljeproduksjonen kuttes. Det vil ikke bedre det norske klimaregnskapet, men det vil kutte de globale utslippene, ifølge postdoktoren.

Bileiere kan nå lade hele veien til banken ved å stille bilbatteriet til disposisjon i perioder.
Kommentar

Blir drivstoff gratis nå?

Glen Peters, seniorforsker ved Cicero Senter for klimaforskning, og en av foredragsholderne under årets Nordic EV Summit, sa til TU.no tidligere i år at det ikke er mulig å se elbileffekten i utslippet fra transportsektoren i Norge.

Collaborative Combat Aircraft-dronen YFQ-42A fra General Atomics tar av for en testflyvning fra en flyplass i California.
Les også:

Amerikansk «lojal vingmann»-drone fløy for første gang

– For det første er elbilflåten relativt liten. Men det viktigste er antakeligvis at vi kjører stadig mer. Det blir som når du kjøper et nytt, energieffektivt kjøleskap, og setter det gamle ned i kjelleren hvor det skal fungere som ølkjøleskap. Da har du i praksis ikke redusert energien du bruker på kjøleskap sa Peters i februar.

Det er en slik Ultra MK2-drone fra Windracers som etter planen skal fly fra Shetland til Haugesund denne høsten.
Les også:

Får fly ubemannet mellom Storbritannia og Norge

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.