SAMFERDSEL

Vet du hva du skal gjøre om det brenner i en tunnel?

I denne filmen ser du hva du skal gjøre, og hva du ikke skal gjøre, om det brenner i tunnelen du oppholder deg i.

2. des. 2019 - 17:00

Det finnes mer enn 1100 veitunneler her i landet. I snitt brenner det i to av disse hver eneste måned.

Men hva skal man gjøre om det oppstår en brann i tunnelen man befinner seg i?

– Du må komme deg ut så fort som mulig, sier avdelingssjef Nils Audun Karbø i Vegdirektoratet.

Selvredningsprinsippet

Når det brenner i norske tunneler har de som oppholder seg i tunnelene selv ansvar for å komme seg ut uten hjelp fra brannmannskap. Dette kalles selvredningsprinsippet, men er noe ikke alle er klare over.

– Man må ikke bli sittende i bilen i påvente av hjelp. Når du er i en brennende tunnel må du selv komme deg ut av tunnelen. Enten ved å snu og kjøre ut, om det er mulig, eller ved å forlate bilen og evakuere til fots, sier Karbø.

Alle norske tunneler er utstyrt med røde skap med telefon og brannslukningsapparat. Karbø forteller at det er mye bedre å bruke denne telefonen enn egen mobil når man ringer etter hjelp.

– Bruk nødtelefonen, da vet vegtrafikksentralen automatisk hvilken tunnel du er i og hvor i tunnelen du ringer fra, sier han.

Sensorer på slukkere

Alle nyere tunneler er utstyrt med både sensorer og kameraer. Mælefjelltunnelen, som åpner 19 april, er i tillegg utstyrt med høyttalere som lar veitrafikksentralen snakke direkte med trafikantene under en brann.

Selv om ikke alle tunneler er så avanserte, har alle norske tunneler sensorer på brannslukningsapparater.

– Når du tar i bruk et brannslukningsapparat som er montert i tunnelen vil det automatisk gå av en brannalarm hos vegtrafikksentralen, og tunnelen vil stenges og ventilasjonsanlegget starte, forteller Karbø.

Filmer med mobil

Om det brenner i en tunnel vil det lyse rødt utenfor tunnelen, i tillegg er det bommer som går ned ved inngangen i de fleste tilfeller. Det er likevel ikke uvanlig at trafikanter fortsette rå kjøre inn i brennende tunneler.

– Vi ser gang på gang at veldig mange kjører selv om det er rødt lys. Mange kjører til og med om bommen er nede. De tenker sikkert at det bare er snakk om en bil med motorstopp, men man skal aldri kjøre mot signaler, det kan være snakk om brann, sier Karbø.

En annen ting han advarer mot er filming.

– Det er heller ikke uvanlig at folk blir stående for å filme når det oppstår brann. Det er veldig dumt. Man må komme seg ut så fort som mulig, sier han.

Her er det satt fyr på en massivtrekonstruksjon i et fullskala forsøk. Det som ble antent var krysslagte trelekter med en brennverdi tilsvarende det man finner i et moderne interiør.
Les også

Moderne boliger: Full overtenning fem ganger raskere enn før

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.