E143 GVAMMEN - ÅRHUS

Mælefjelltunnelen blir landets første tunnel der Vegtrafikksentralen kan snakke direkte til trafikantene hvis det brenner

Over 20.000 signaler skal styre den nesten ti kilometer lange tunnelen.

Fjellhallen i Mælefjelltunnelen var mer komplisert å montere høyttalere i enn leverandøren hadde forutsett.
Fjellhallen i Mælefjelltunnelen var mer komplisert å montere høyttalere i enn leverandøren hadde forutsett. (Mari Gisvold Solberg)
EKSTRA

Over 20.000 signaler skal styre den nesten ti kilometer lange tunnelen.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Telemark: «Brann i tunnelen, evakuer umiddelbart», «Fire in the tunnel, evacuate now», «Pozhar v tunnele, evakuirovat' nemedlenno».

Den høye stemmen ljomer gjennom tunnelen. Om du er i starten, i midten eller i slutten av den nesten en mil lange tunnelen har ingenting å si, de 200 høyttalerne skal sikre at du får med deg beskjedene uansett hvor du måtte befinne deg. 

I over en uke har to nederlandske eksperter justert lyden i høyttalerne sånn at det skal være mulig å høre alt som blir sagt. I en tunnel av denne størrelsen er ikke det en enkel jobb. Det første forsøket ga så mye gjenklang at de som befant seg i tunnelen stod igjen med dotter i ørene. 

Kan snakke til trafikantene

Høyttaleren i taket ved utgangen av tunnelen er en av 200 høyttalere som er plassert hver 50 meter i tunnelen. Foto: Mari Gisvold Solberg

Mælefjelltunnelen i Telemark blir den første norske tunnelen som er utstyrt med høyttaleranlegg som lar brannfolk og Veitrafikksentralen sende meldinger, og snakke direkte til trafikanter inne i tunnelen om det oppstår en uforutsett hendelse. Fire forhåndsinnleste meldinger kan enkelt deles på norsk, engelsk og russisk. I tillegg kan meldinger spesialtilpasses. 

Via skjermer kan både sentralen i Porsgrunn og brannfolk utenfor tunnelen få oversikt over hendelsen som brann, havari og kollisjoner.

– Om man ser en enkeltperson som løper i feil retning i en nødssituasjon kan man da, ved hjelp av høyttaleranlegget, gi en beskjed direkte til denne personen, forteller Jolanta Kroczak.

Kroczak er byggeleder på elektro på utbyggingsprosjektet Gvammen – Århus. I et helt år har hun ledet alt det elektriske arbeidet i tunnelen. Nå er det bare noen få tester igjen før åpning den 19. desember. 

Mælefjelltunnelen
Jolanta Kroczak er byggleder for elektroarbeidet i Mælefjelltunnelen. Foto: Mari Gisvold Solberg
Les også

Tilbake til tegnebrettet

Da de startet prosjekteringen av den 9355 meter lange tunnelen i 2012 var ikke høyttalerne tegnet inn. Men en endring i tunnelhåndboken sendte prosjektteamet tilbake til tegnebrettet. 

– Nye regler tilsa at alle tunneler på mer enn 5000 meter skulle ha høyttalere, og siden Mælefjelltunnelen nesten er det dobbelte av det, ble dette den første norske tunnelen med høyttaleranlegg, sier Kroczak.

Siden høyttalere i tunnel er vanlig sydover i Europa var det imidlertid ikke vanskelig å finne en leverandør til oppgaven. 

Nederlandske Hans Nijsen fra IntoAcoustics tok jobben på strak arm, og tok i første omgang turen til Telemark for å teste akustikken i tunnelen. 

Mælefjelltunnelen
Når det oppstår en hendelse tenner Vegtrafikksentralen ledelyset i tunnelen som skal gjøre det enklere for trafikanter å finne veien ut. Foto: Mari Gisvold Solberg

– Mens de skjøt med luftgevær viste det seg imidlertid at lyden i fjellhallen ikke reagerte som de forventet, så da dro de tilbake til Nederland, lagde en ny akustisk modell og fant ut at høyttalerne måtte festes på veggene i fjellhallen, ikke i taket som i resten av tunnelen, forteller bygglederen.

Mer enn 20.000 signaler

Akkurat som i alle norske veitunneler, opererer man også her etter selvredningsprinsippet. I moderne tunneler som Mælefjelltunnelen er det imidlertid langt flere hjelpemidler for de som skulle befinne seg i tunnelen om det oppstår en brann. 

– I tillegg til høyttalerne, er dette den første tunnelen i Norge med en gjennomgående håndlist med ledelys. Når man ser tunnelen med fult lys er det kanskje vanskelig å se for seg at det kan være vanskelig å finne riktig retning ut, men det har gang på gang vist seg å være svært krevende å navigere i en helt mørk og røykfylt tunnel. Det vil være enklere ved hjelp av ledelysene, sier hun. 

På en skjerm rett utenfor tunnelen kan brannvesenet få oversikt over situasjonen i tunnelen før de går inn. Foto: TOR ARVID A.GUNDERSEN/ Statens Vegvesen

På tross av at høyttalere og ledelyslisten er landets første, er det ikke det eneste spektakulære med Mælefjelltunnelen. På grunn av lengden, inneholder den mer enn 20.000 signaler som kan styres og overvåkes. 

– Det går blant annet alarmer til Vegtrafikksentralen om noen løfter ned en brannslokker fra stativet på veggen, eller om man løfter av et telefonrør, sier Kroczak.

Les også

Fire ukers opplæring

Det er ikke bare-bare å styre en tunnel med 20.000 signaler. Her kan bommer settes ut, fartsgrenser senkes og skilt endre tekst ved hjelp av noen tastetrykk. 

På Vegrafikksentralen i Porsgrunn må de som skal styre Mælefjelltunnelen gjennom fire uker med opplæring. 

– Alt i tunnelen kan fjernstyres. Det gir en økt sikkerhet ved uforutsette hendelser, men det krever også mer av de som skal ta seg av fjernstyringen enn i eldre tunneler, sier Kroczak.

Mens de siste testene av det elektriske anlegget utføres, og høyttaleranlegget igjen gir beskjeder gjennom den lange tunnelen, må Kroczak le. 

Mælefjelltunnelen
I et bygg utenfor tunnelen kan brannvesen enkelt styre bommene i tunnelen. Foto: Mari Gisvold Solberg

«Vær oppmerksom, gjenstand i veibanen. Senk farten», «attention, objects on the road. Reduce speed», «Imeyte v vidu, ob"yekt na doroge. Zamedlit'».

– Nei, hvorfor beskjedene kommer på russisk vet jeg faktisk ikke. Det var en bestilling fra Vegtrafikksentralen sør, humrer hun. 

 

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå