Statens vegvesen har sendt ut en melding hvor de opplyser at de nå tilpasser utbyggingskontraktene sine, slik at de tar hensyn til situasjonen Korona-utbruddet setter entreprenørene i , og at viruspandemien gjør det vanskelig for mange entreprenører å beregne både priser og framdrift.
– Som byggherre har Vegvesenet et ansvar for å skape forutsigbarhet. Dette betyr at vi ikke kan gjennomføre nye konkurranser som om korona-situasjonen «ikke finnes». Derfor tar vi nå grep i våre kontrakter for å fange opp situasjonen så godt vi kan, sier direktør for Utbygging, Kjell Inge Davik i meldingen Vegvesenet sendte ut i går kveld.
Også når det gjelder allerede inngåtte kontrakter vil Vegvesenet ta hensyn til at Korona-utbruddet kan føre til situasjoner entreprenørene ikke har kontroll over.
![Vegvesenet testet el-brøyting på Dovrefjell i vinter.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840345/original.jpg)
Vegvesenet: Blir ikke dårligere brøyting med el-brøytebil
Vanskelig å gi forpliktende tilbud
Vegvesenet er avhengig av at entreprenørene klarer å gi tilbud selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet. Men entreprenørene opplever det som vanskelig å gi forpliktende tilbud uten forbehold i denne situasjonen.
Korona-viruset har skapt utfordringer for oss alle. Både med tanke på mindre forutsigbar tilgang på arbeidskraft og store valuta- og prissvingninger, som igjen fører til store prisendringer for varer.
– Vi tar nå en gjennomgang av kontraktsmalene våre for å justere bestemmelser som skal forsøke å fange opp utfordringene korona-smitten har skapt, sier Davik.
![Antall strømkunder som byttet strømleverandør i fjor, var det laveste siden 2010, ifølge tall fra NVE.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838521/kraftlinje%2520(3).jpg)
Strømleverandør-bytte: Laveste siden 2010
Prissvingninger og ressurstilgang
Vegvesenet ser nå på hvordan store prissvingninger på varekjøp kan reguleres i kontraktene. I tillegg ser Vegvesenet på hvordan tidsfrister kan reguleres når vi opplever store utfordringer med å sikre tilstrekkelig bemanning på veganleggene dersom ansatte blir syke eller havner i korona-karantene.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
I inngåtte kontrakter kan entreprenøren legge fram krav om såkalt force majeure (forhold som står utenfor kontraktspartenes kontroll) for å dekke forsinkelser.
I nye kontrakter er korona-situasjonen kjent ved tilbudsinnlevering, og da er korona-situasjonen som sådan ikke grunnlag for force majeure, skriver Vegvesenet.
![Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836617/horten-stasjon.jpg)
Vestfoldbane-entreprenør har saksøkt Bane Nor
Vanskelig å beregne konsekvensene
– Men hva innebærer det egentlig at korona-situasjonen er «kjent»? I realiteten betyr det at begge partenes usikkerhet øker vesentlig i kontraktene, og at denne usikkerheten er vanskelig å beregne konsekvensen av i et tilbud. Våre konkurranser og kontrakter må tilpasses denne situasjonen så langt det lar seg gjøre, sier Davik.
Vegvesenet setter nå store ressurser inn for på denne måten å ivareta både leverandører og egen organisasjon i en krevende situasjon.
300.000 årsverk jobber i bygg og anleggsbransjen i Norge. Samtidig er Statens vegvesen Norges største byggherreorganisasjon.
– Det er viktig at vi tar vårt ansvar for å holde hjulene i gang, sier Davik.
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder