ELSYKKEL

Unngå brann i ståbrett, elsykler og elsparkesykler – slik lader du trygt og riktig

Parallelt med en kraftig økning i antall elektriske framkomstmidler har det tikket inn flere forsikringssaker etter batteribranner.

Når det blir kaldt, er det å anbefale å ta batteriet til elsykkelen med inn når det skal lades og når det ellers ikke er i bruk. Her står en elsparkesykkel av typen Ninebot ES2 til lading.
Når det blir kaldt, er det å anbefale å ta batteriet til elsykkelen med inn når det skal lades og når det ellers ikke er i bruk. Her står en elsparkesykkel av typen Ninebot ES2 til lading. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB
26. okt. 2020 - 07:54

For ladbare batterier er kombinasjonen kulde og utlading i verste fall skadelig, så det anbefales å ta litium-ionbatterier innendørs for lading når det blir kjølig ute, men hvor trygt er egentlig det?

Ifølge informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If merker de den formidable økningen i salget, bruken og bredden av små batteridrevne framkomstmidler det siste året fordi de registrerer en økning i branner der lading av batterier er involvert.

– Vi har flere slike skademeldinger enn før, men det er ikke fullstendig statistikk på dette. Det har vært branner som har startet i batterier til elsykkel, sparkesykkel, ståbrett og elektrisk golfbag. Noen av disse har blitt svært kostbare fordi hele huset har brent ned, sier han til NTB.

Clementz understreker at det ikke er dagligdags, og sier økningen må ses i sammenheng med at flere har skaffet seg elektriske framkomstmidler, og enda flere har det blitt under koronakrisen da kollektivtilbudet enten forsvant eller var redusert.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

De beste laderådene

Bedre utvalg hva angår pris og kvalitet har bidratt til å gjøre særlig elsykkelen til allemannseie og helårsgeskjeft. Da er det viktig å lade riktig på vinterstid.

I kaldt vær synker kapasiteten til batteriet, og elsykkelen vil da få mindre rekkevidde, fordi batteriet mister opptil 20 prosent av kapasiteten hvis temperaturen er under frysepunktet ute. Da bør man starte sykkelturen med temperert batteri, altså oppbevare batteriet inne. Det vil gjøre at det tar tid før batteriet blir kjølt ned ute i kulda. Man kan også kjøpe «vinterfrakk» til batteriet.

Vis mer

Batteriet lader også raskere ved romtemperatur, noe som er en annen grunn til at ladingen bør skje inne. Det er viktig at oppbevaring og lading skjer under trygge forhold.

– Mitt beste råd er å være våken og til stede når du lader. Da er du klar og har evne til å evakuere, varsle og eventuelt slukke om det skulle ta fyr i batteriet. Det er ikke å anbefale å våkne opp av en røykvarsler og være i ørska om du skal takle dette, sier Clementz.

Skal elsykkelen ikke brukes om vinteren, er rådet at batteriet verken er helt oppladet eller helt utladet, men et sted midt imellom. Batterier for langtidslagring bør oppbevares mellom 5 og 20 grader.

Hvis uhellet er ute

Det er sjelden det blir brann i et litium-ionbatteri, men det hender, og det hender også i batterier som ikke står til lading. Brann kan for eksempel bli utløst av en skadd litium-ion-celle, etter et kraftig støt.

– Hvis én celle først begynner å brenne, utløser det en kjedereaksjon, fordi cellene ligger tett i tett. Kjemien i batteriene vil gjøre det vanskelig å slukke en slik brann. Det eneste man kan gjøre er å senke det i et vannbad, men det er ikke noe for en amatør å drive med, sier Clementz.

Vis mer

Teknisk senioringeniør Erik Hansen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler å ha tilgjengelig brannslukningsutstyr og røykvarsler. Han ber også folk være oppmerksom på at de setter utstyr på brannsikre underlag og ikke på varmekabler, for eksempel.

– Vårt inntrykk er generelt at når folk eier, tar de godt vare på ting, mens røffere behandling, som kan være årsaken til de skadene som kan utløse slike batteribranner, de blir leieprodukter til del. Derfor er det ikke mange henvendelser vi får om slike branner i ladbare batterier fra private eiere, sier han.

Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.
Les også

Nye vurderinger: Batteribrann mindre sannsynlig enn dieselbrann

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.