– For en god idé, sier Alexander Lunev til TU mens han venter på toget på Oslo Sentralstasjon.
– Jeg tror en sammenslåing av Flytoget og Vy vil få stor effekt for meg. Jeg reiser med tog nesten daglig mellom Heggedal eller Asker og Nationaltheatret, og har ofte sett at Flytogene er halvtomme, sier Lunev.
Onsdag ble det klart at Flytoget og Vy skal slås sammen til et felles selskap.
– Det er et godt forslag, og det kan gjerne innføres før planen, hvis det for eksempel er feil på togstrekningene, sier Lunev.
– Bedre tilbud for alle
Regjeringen har besluttet å ha et felles, integrert togtilbud fra 2028. Etter dette skal de reisende kunne reise med flytoget med samme billett som de bruker på kollektivtilbudet ellers i området.
– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Han mener det vil bidra til et bedre togtilbud på Østlandet, også til Gardermoen.
Fikk beskjeden i dag
Kort tid etter at nyheten ble presentert kan pressevakten i Flytoget fortelle Teknisk Ukeblad at det avholdes allmøte hos selskapet, der ansatte informeres om sammenslåingen.
I en pressemelding bekrefter administrerende direktør i Flytoget Ståle Nistov at Flytoget først ble kjent med avgjørelsen i dag.
Han opplyser at Nygård redegjorde for beslutningen i et møte med representanter fra Flytoget i dag morges, og orienterte om at selskapet vil bli et datterselskap i Vy-konsernet, trolig fra 1.januar 2025.
– Det er godt kjent at ansatte, fagforeningene og Flytoget som selskap, har ønsket å bestå som et eget selskap. Dette har vi ikke fått gjennomslag for. Vi tar beslutningen til etterretning, og vil følge opp statsrådens tydelige mål om å videreføre og styrke Flytogets kultur, innovasjonskraft og kundefokus, i den nye organiseringen, sier Nistov i en pressemelding.
Likestilte partnere
Vy på sin side er positive til sammenslåingen.
– Vi ser fram til å bli kjent med Flytogets dyktige medarbeidere, og sammen videreutvikle togtilbudet på Østlandet, for både hverdagsreisende og de som skal ut å fly, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad i en pressemelding.
Samferdselsministeren har uttalt at de to selskapene skal være likestilte i sammenslåingsprosessen. Nistov mener dette er viktig for å videreføre den gode kulturen i sitt selskap.
– Selv om organiseringen nå blir annerledes, vil Flytoget fortsette å utfordre og være kompromissløse på vegne av kunden. Det fortjener de reisende. Og det fortjener norsk jernbane, sier Nistov.
Administerende direktør i Transportøkonomisk Institutt (TØI) Bjørne Grimsrud tror endringen kan være positiv for de reisende i regionen.
– Hvis dette gjør det mulig å utnytte kapasiteten i Rikstunnelen bedre enn i dag, er det en gevinst for transportbrukerne i regionen. En forbedring av kapasiteten er ikke bare positivt for de togreisende, det kan også avhjelpe trafikken på veiene, sier Grimsrud til TU.
Kritiske til sammenslåing
Både Frp og Høyre er kritisk til at selskapene skal slås sammen.
– Det er utrolig at Støre-regjeringen vil gjøre gull til gråstein. Vy er en av Norges minst populære merkevarer, mens Flytoget ligger helt i toppen. Det er ikke bra for togpassasjerene at vi igjen får et NSB-monopol i landet, sier Trond Helleland i Høyre.
Frp trekker også fram at Flytoget er et tilbud som mange kunder er fornøyd med.
– Dette kommer ikke til å gjøre togtilbudet bedre, snarere tvert om. Frp vil opprettholde flytog-tilbudet, som i dag er Norges nest mest populære selskap, sier jernbanepolitisk talsperson i partiet Morten Stordalen.
Til dette sier Nygård at Vy nå skal lære av Flytogets gode renommé.
– Selskapene får nå tid til å lære av hverandre, innføre beste praksis og samkjøre personalet før Vy skal kjøre alle tog til og fra flyplassen. Det er viktig å gjøre grep nå for å få til en effektiv overgang og god kvalitet på det fremtidige togtilbudet fra dag én, sier statsråden.
Flytoget får ny eier: – Lettet og glade