INDUSTRI

Ulstein har sjøsatt sitt største skip noensinne

Med minimal klaring til dokkvegger og halltak.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
27. aug. 2015 - 13:30

Det 160 meter lange og 30 meter brede konstruksjonsskipet med X-Bow bygges for det norsk-amerikanske samarbeidsselskapet Island Offshore/Edison Chouest.

Allerede ved bestilling var det det største verftet har hatt i ordreboka. Med etterbestillinger ble fartøyet enda større både i lengde og bredde.

Opprinnelig skulle skipet være 147,5 meter langt og 28 meter bredt.

Se video av sjøsettingen nederst i artikkelen.

Følge-"skader"

Utvidelsen ga større dekksareal og plass til flere tanker under dekk. Det medførte imidlertid mer omfattende arbeider og oppgradering og utvidelser av andre systemer om bord, deriblant maskin- og elektrosystemer.

Skipet har tre brønnåpninger (moonpool) der utstyr og ubemannede undervannsfarkoster (ROV) kan senkes ned.

Den største moonpolen er på hele 10,2 x 10,2 meter, opplyser Ulstein i en pressemelding.

Les også: Planlegger cruiseskip med «X-bow»

Ulstein SX165, Island Venture, på vei ut av hallen på Ulstein Verft.
Ulstein SX165, Island Venture, på vei ut av hallen på Ulstein Verft.

1000 meter ekstra

En 400-tonnskran utstyres med vaier for operasjoner med mot 4000 meter, opprinnelig bestilt med 3000 meter vaier.

Skipet har designbetegnelse Ulstein SX 165 og skal nå utrustes ved kai i Ulsteinvik.

Helikopterdekk ble heist om bord onsdag.

Les også: Dette skipsdesignet kan være framtiden

DP3

Fartøyet har tre separate maskinrom med et "Emergency Shutdown System" som skal sikre mulighet for å arbeide videre selv om en motor er ute av drift.

SCR-katalysator skal redusere NOx-utslipp til et minimum.

Hvert av fartøyene får fire livbåter, to på hver side, for effektiv evakuering av de 200 personene som kan være om bord samtidig.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Stad skipstunnel: Slik er status akkurat nå

Helikopterdekket ble montert på konstruksjonsskipet til Island Offshore/Edison Chouest dagen etter sjøsettingen.
Helikopterdekket ble montert på konstruksjonsskipet til Island Offshore/Edison Chouest dagen etter sjøsettingen.

USA-kopi

Skipet skal driftes av Edison Chouest og leveres i fjerde kvartal 2015. Kontrakten ble tegnet i november 2013 og lød opprinnelig på ca. 1,1 milliarder kroner.

Samtidig ble det tegnet kontrakt på design- og utstyrspakk samt oppfølging for bygging av et identisk skip ved et verft i USA.

Satt på "hold"

På grunn av amerikansk lovgivning, den såkalte Jones’ Act, må skip som skal gå mellom amerikanske havner bygges i USA.

Planen var å bygge skipene parallelt, men Edison Chouest valgte for ett år siden å sette byggingen på vent til det Ulstein-bygde skipet var ferdig, antakelig for å lære av erfaringene fra Norge, opplyser Ulstein til TU.

Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.